اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

سنگینی سایه کرونا بر اسنپ و تپسی

سی ان ان در روز دوشنبه در گزارشی از اخراج سه هزار نفر از کارمندان اوبر خبر داد. در تاکسی یاب های ایرانی اوضاع چطور است؟
 ارزشمندترین استارت آپ جهان در پنجمین ماه سال جاری میلادی مجبور شد به دلیل فشار ناشی از همه گیری کرونا، تن به اجرای یک تصمیم سخت بدهد و بیش از سه هزار نفر از کارکنان خود را اخراج کند.
 پس از اخراج کارکنان اوبر، سهام این شرکت بیش از ۶ درصد رشد کرد. اما اوبر در اخراج کارکنان تنها نبود. لیفت، رقیب بزرگ و بین المللی اوبر هم اعلام کرده که به دلیل همه گیری کرونا مجبور به اخراج کارکنان خود شده است.
اکوسیستم استارت آپی ایران هم از آسیب های همه گیری کرونا در امان نماند. تعطیلی چند استارت آپ مثل چیلیوری و البته کاهش سطح درآمدهای استارت آپ های و افزایش درآمد بعضی دیگر، از آثار مستقیم همه گیری کرونا بر این کسب وکارهای نوپا بوده است.
کرونا در ایران علاوه بر استارت آپ های حوزه تحویل غذا و خواروبار، تاکسی یاب های اینترنتی را هم متاثر کرده است. اسنپ که سهم عمده ای از بازار خدمات تاکسی یابی اینترنتی در ایران را در اختیار دارد، اعلام کرده کرونا تعداد سفرهای این اپلیکیشن را ۷۰ درصد کاهش داده است. ژوبین علاقمند در این باره به دیجیاتو گفته «همه گیری کرونا تعداد درخواست های روزانه برای سفر در اسنپ را که پیش از آن به ۲ میلیون رسیده بود، ۷۰ درصد کاهش داد و البته نزدیک به ۱۰ روز پیش، رسیدن به مرز یک میلیون سفر را جشن گرفته ایم».
هم چنین براساس آخرین اطلاعات اعلام شده توسط مدیرعامل اسنپ، تعداد رانندگان ثبت نامی در این اپلیکیشن به ۲.۵ میلیون راننده رسیده است. علاقمند هم چنین اعلام کرده میزان سفرهای موفق در تاکسی های اینترنتی نزدیک به ۷۰ درصد است.
به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات میزان سفرهای روزانه در تپسی هم کاهش یافته است. آذری جهرمی، در گزارشی درباره عملکرد وزارت خانه خود و آسیب های کرونا به شرکت های حوزه فناوری نوشت ۶۲ درصد از شرکت های این حوزه تنها می توانند برای سه ماه تاب بیاورند و به فعالیت خود ادامه دهند. ۶ درصد نهایت تا ۶ ماه و ۳۲ درصد باقی مانده تا پایان سال ممکن است بتوانند به فعالیت خود ادامه بدهند. جهرمی هم چنین به رشد تعداد سفرهای روزانه تپسی و اسنپ هم اشاره کرد و نوشت در این روزها سفارش‌ اسنپ و تپسی ۲۰ درصد بیشتر شده اما هنوز به حالت عادی برنگشته‌اند.
تپسی تلاش کرده با راه اندازی سرویس های ویژه از ریزش تقاضای مسافران جلوگیری کند. این استارت آپ از پرداخت تسهیلات دو میلیون تومانی به رانندگان خبر داده بود که با کمک بنیاد علوی پرداخت می شود. پنج هزار سفیر تپسی برای دریافت این تسهیلات معرفی شده اند.
منشی پور در هفته گذشته در نامه ای به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواستار اختصاص بسته حمایتی دولت به رانندگان تاکسی های اینترنتی شده است. منشی پور در این نامه نوشت «پیشنهاد داده‌ایم که با توجه به شرایط فعلی درآمدی رانندگان، سهمیه بنزین ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر رانندگان تاکسی‌های اینترنتی به ۱۰ لیتر افزایش یابد».
کارکنان در تاکسی یاب های اینترنتی به دلیل ارائه خدمات پیمانی کمتر مشمول حمایت های قانونی قرار می گیرند درحالیکه این روزها سهم قابل توجهی از حمل و نقل شهری را به خود اختصاص داده اند. شیوه حمایت از رانندگان و کارکنان در این کسب وکارها نه تنها در ایران بلکه در دیگر کشورها هم محل چالش بوده است.
 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن