اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

سنگاپور، جایگزین هنگ کنگ برای سرمایه گذاران چینی

سرمایه گذاری چینی ها در بخش املاک سنگاپور از فصل دوم سال ۲۰۱۹ روندی صعودی را طی کرده است. این روند با توجه به استفاده بالای کاربران از بازار اینترنتی خرید ملک خارجی، تا پایان نیمه اول سال ۲۰۲۰ ادامه پیدا می کند. استقبال سرمایه داران چینی از خرید ملک در سنگاپور سوال های بسیاری را درباره آینده سرمایه گذاری آن ها در هنگ کنگ ایجاد کرده است. آیا سنگاپور قرار است به جایگزینی برای هنگ کنگ ناآرام و علیه چین تبدیل شود؟
Juwai.com  بزرگترین بازار اینترنتی بین المللی معامله ملک در چین است. مدیر عامل آن معتقد است که سنگاپور یک بندر امن اقتصادی برای چینی هاست و  به عنوان یک جایگزین موقت برای هنگ کنگ مطرح شده است. دلیل استقبال سرمایه داران چینی از سرمایه گذاری در هنگ کنگ، نزدیکی  این کشور به چین و زبان مشترک و محیط تجاری مشابه است.
سرمایه گذاران چینی پیشتر به خرید املاک در هنگ کنگ روی خوش نشان می دادند. این سرمایه گذاری ها بارها به عنوان عامل افزایش قیمت املاک و مستغلات در هنگ کنگ مطرح شده است، یعنی یکی از دلایل ناآرامی های سیاسی این روزهای این منطقه خودمختار. اما  آیا ممکن است چنین بلایی سر سنگاپور هم بیاید؟
سی ان بی سی می نویسد سنگاپور اغلب با هنگ کنگ مقایسه می شود. هر دوی آن ها ظرفیت های مشابه بین المللی در کار تجاری دارند اما  یک تفاوت عمده در مالکیت املاک در این منطقه وجود دارد که می تواند سرمایه گذاری چینی ها در این کشور را به گونه ای دیگر رقم بزند.
براساس آمار رسمی دولت سنگاپور، نرخ مالکیت خانه در این کشور در سال ۲۰۱۸، ۹۱ درصد بوده است. این نرخ در هنگ کنگ در همین سال، ۴۹.۲ درصد بود. یک دلیل اصلی این فاصله، تفاوت سیاست های دولت سنگاپور است که ورود سرمایه خارجی به بخش املاک این کشور  و ثروت هایی که می تواند نرخ مسکن را افزایش دهد، محدود می کند.
در سنگاپور خرید یک خانه بیشتر مساوی با رشد مالیات صاحب خانه از ۱۲ تا ۱۵ درصد است. درواقع در سنگاپور هر چه خانه بیشتری دارید، مالیات بیشتری هم می پردازید و البته این نرخ برای خریدار خارجی ۲۰ درصد است. با این وجود چرا چینی ها هنوز تمایل به خرید خانه بیشتر در سنگاپور دارند؟
چمیل، مدیرعامل Juwai.com دلیل این تمایل را ایمنی، شفافیت و سادگی می داند. بیشتر صاحبان سرمایه در چین به دنبال یافتن جایی دور از خانه برای نگه داری از سرمایه خود هستند، جایی که سرمایه آن ها به دلیل چرخه های نوسان در اقتصاد چین تهدید نشود. البته چمیل باور دارد که پس از حل و فصل ناآرامی های اجتماعی و سیاسی در هنگ کنگ، سرمایه داران دوباره به خرید املاک در این منطقه روی می آورند چراکه چینی ها هنوز انتظار دارند، قیمت مسکن در هنگ کنگ نسبت به دیگر شهرهای آسیایی بیشتر رشد کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن