اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

سردتر از یخ

اکونومیست

 استیو بیگن، دیپلمات آمریکایی که نماینده ویژه برای رابطه با کره‌شمالی بود، ناگهان مثل زنی که از شوهرش قطع می‌کند، روابطش را قطع کرد. همین چند وقت پیش بود که نماینده آمریکایی گفت کره شمالی کاملا منفی و خصمانه در مورد آمریکا سخن گفته و در نتیجه این‌ها روی روابط دو کشور تاثیر گذاشته‌است. ماموریت آقای بیگن این بود که رابطه کره شمالی را با آمریکا احیا کند. رابطه‌ای که مدت‌ها بدون تغییر باقی مانده بود. اما حالا کره شمالی اظهار کرده که دیگر تمایلی به چنین مذاکراتی ندارد. در نهایت هم آقای بیگن اعلام کرد: «ما اینجا هستیم و شما هم می‌دانید چطور می‌توانید نزد ما بیایید تا مذاکره کنیم.» 
اما کره شمالی در مقابل تلاش‌های آمریکا برای برقراری رابطه، سکوت را انتخاب کرده‌است. در حالی‌که سال به پایان می‌رسید و آمریکایی‌ها می‌خواستند روابط خود را با این کشور سروسامان بدهند، مقامات در کره شمالی سکوت کرده‌بودند و تمایلی به صحبت کردن نشان نمی‌دادند. چندی پیش بود که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا با کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی دیدار کرد. بعد از آن دیدار، دیگر اتفاقی میان این دو کشور نیفتاده‌است. آمریکا تحریم‌هایی را علیه کره‌شمالی وضع کرده‌است. این کشور از کره‌شمالی درخواست کرده دور سلاح هسته‌ای را خط بکشد تا تحریم‌ها برداشته شود. اما کره‌شمالی می‌گوید تا همین حالا هم اقدامات چشمگیری داشته و در نتیجه اصرار دارد که بیشتر از این قدمی برندارد. این کشور موشک‌های هسته‌ای دارد و آمریکا هم دقیقا با همین موشک‌ها مشکل دارد. حالا این کشور می‌گوید باید برای هر اقدام دیگری، ابتدا آمریکا دست به کار شود و تحریم‌ها را بردارد. اما هنوز هم ردپای تحریم‌های آمریکایی در همه‌جا مشاهده می‌شود. 
شرایط به سمتی پیش می‌رود که می‌توان افزایش تنش‌ها در ماه‌های آتی را پیش‌بینی کرد. البته جالب است که آمریکا هنوز به مذاکره تمایل نشان می‌دهد. این کشور اعلام کرده که به دنبال گفت‌وگو با کره شمالی است. اما کره شمالی کاملا مصمم اعلام کرده که از این ماجراها، هیچ سودی نمی‌برد و در نتیجه دیگر تمایلی به دیدار و گفت‌وگو ندارد. شکست دیدارها و نتیجه ندادنِ آن‌ها باعث شده که کره شمالی دیگر تمایلی به گفت‌وگو با آمریکا نداشته باشد. تحلیل‌گران می‌گویند رفتارهای آمریکا از نگاه آقای کیم، تحقیرآمیز است. به همین خاطر است که کیم نمی‌خواهد دیگر خودش را در معرض این رفتار تحقیرآمیز قرار دهد. حتی مهلت‌ها و ضرب‌الاجل‌ها هم نوعی تحقیر در خودش دارد که کره شمالی با آن راحت نیست. آن‌ها حتی می‌گویند اگر خودشان انعطاف به خرج نداده بودند اصلا این دیدارها و مذاکرات انجام نمی‌شد. این در حالی است که آمریکایی‌ها هم می‌گویند خودشان انعطاف به خرج داده‌اند تا شرایط خوب پیش برود. کره شمالی می‌گوید آمریکا به هر حال رویه‌ای خصم‌آمیز وغیردوستانه دارد که مانع انجام مذاکرات در شرایط صلح‌آمیز و با آرامش می‌شود. 
*دشمنان همیشگی
مذاکراتی که بین آمریکا و کره شمالی صورت گرفته در همه حال با ناراحتی همراه بوده و اخیرا با مشکلات بسیاری مواجه شده‌است. کره شمالی هم مدام اعلام می‌کرد که علائم بدی را دریافت کرده‌است. آمریکا از کره شمالی درخواست کرده بود آزمایش موشکی نداشته باشد اما مقامات در کره شمالی به این مسئله اهمیتی ندادند و آزمایش‌های موشکی خود را ادامه دادند. تحلیل‌گران هم از همان می‌گفتند که این وضعیت برای درازمدت دوامی نخواهد داشت. بالاخره ترامپ تلاش کرد پیش‌قدم شود و حتی کیم را دوست خود خواند. او گفت کره شمالی دیگر تهدید هسته‌ای به شمار نمی‌آید. 
اما شرایط کره شمالی به مرور تغییر کرد. آقای کیم پشت اسب حاضر می‌شد و در صحراهایی می‌دوید که نشان‌دهنده سختی کشیدن بود و از مردم می‌خواست راه سخت پیش رو تحمل کنند. در واقع او تلاش می‌کرد با این تبلیغات، به نوعی به مردم نشان بدهد که راه سختی در پیش است و باید برای آن مقاومت کرد. البته برخی می‌خواستند که او جزئیات بیشتری از این راه دراز و سخت برملا کند اما واضح بود که منظور او فقط رابطه این کشور با آمریکاست. این یعنی امیدی به آینده وجود ندارد. 
آقای کیم می‌خواهد خطر کند و حالا ظاهرا تصمیم گرفته با آمریکا روبه‌رو شود. اما هرگونه اتفاقی که در این زمینه رخ بدهد و هر جنگی بین آمریکا و کره شمالی می‌تواند به نفع بسیاری از دیگر افراد تمام شود و در این بین برخی از کشورهای همسایه از همه مهم‌تر هستند و به نوعی در کانون خطر قرار دارند. برخی اقداماتی که کره شمالی یا آمریکا انجام می‌دهند هم به نوعی می‌توانند جرقه جنگ میان این دو کشور را بزنند. 
شرایط میان آمریکا و کره شمالی برای مدت کوتاهی به وضعیت صلح‌آمیز درآمده بود و اینطور تصور می‌شد که روابط دو کشور به کلی تغییر کند. اما اکنون اینطور به نظر می‌رسد که این دو کشور هیچ‌گاه نمی‌توانند با هم دوست باشند. گویی همیشه باید دشمن همدیگر باشند. هر قدمی که این دو کشور در مقابل همدیگر برمی‌دارند خصمانه تلقی می‌شود و این خطرناک است. 
*آینده نگر/ ترجمه از اکونومیست

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن