اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

زیرساخت ها آماده است؟

 چند اظهارنظر تازه درباره راه اندازی اینترنت داخلی، افکار عمومی ایران را نسبت به سرنوشت گردش آزاد اطلاعات در ایران حساس کرده است. تاکیدها بر توسعه شبکه ملی اطلاعات یا اینترنت ملی درحالی است که پیشتر، پروژه هایی مثل راه اندازی موتور جست وجوی داخلی و پیام رسان هایی مثل سروش با شکست رو به رو شده  و آمارهای مختلفی از میزان توسعه زیرساخت های شبکه ملی اطلاعات در کشور منتشر شده است.
رییس سازمان صداوسیما، علی عسگری، روز گذشته در جمع خبرنگاران از عدم تحمل اینترنت آمریکایی در کشورهایی مثل روسیه و چین خبر داد و گفت: «ایران هم به دنبال اینترنت ایرانی است».
به گفته عسگری کشورهای دارای فناوری تسلیم اینترنت آمریکایی نمی شوند و اینطور نیست که آمریکایی ها بتوانند سیاست های خود را در بستر اینترنت تعریف کنند. هم چنین رییس سازمان صداو سیما به افول و عقب ماندگی آمریکایی ها در فناوری اشاره کرد و گفت:«یک زمانی انحصار بسیاری از فناوری‌ها در دست آمریکایی‌ها بود اما امروز چنین نیست و امکان خلق و استفاده از فناوری‌ها در دنیا توزیع شده است».
غیر از علی عسگری، یک مسئول دیگر درباره اینترنت ملی اظهار نظر کرده است. سردارغلامرضا جلالی، رییس سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به اینکه اینترنت ملی واژه دقیقی نیست گفت:«شبکه ملی اطلاعات یک فضای امن و پرسرعت داخلی با هدف صیانت از دارایی‌های حیاتی سایبری شده کشور و در کنار اینترنت جهانی است و حتی می‌تواند سرعت اینترنت در ایران را نیز برای کاربران افزایش دهد که مثال آن مدل کشوری همچون کره جنوبی است».
پیش از این هم وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از واژه شبکه ملی اطلاعات به جای اینترنت ملی استفاده کرده بود. به گفته آذری جهرمی شبکه ملی اطلاعات ضامن رشد و توسعه اقتصاد جوانان ایرانی است و نباید این شبکه را با لفظ «اینترنت ملی» خطاب کرد چرا که به نظر او این کار، کار خائنین است.
بنابراعلام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت ۲۰ هزار میلیارد تومان برای هسته شبکه ملی اطلاعات با ۲۰ هزار گیگابیت ظرفیت و بیش از ۲۳ هزار کبلومتر فیبر نوری و ۴ مرکز IXP در کشور و دو SUB IXP ایجاد کرده هزینه کرده است. بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بخش خصوصی برای توسعه شبکه‌های ارتباطی هزینه کرده است. آذری جهرمی گفت:«۴۰۰ میلیارد تومان برای پایداری و استقلال این شبکه سرمایه‌گذاری شده که اصلا عدد بزرگی برای این موضوعات نیست. من شخصا برای این ۴۰۰ میلیارد تومان بیش از ۲۰ بار به سازمان‌های مختلف رفت و آمد داشتم».
تاکیدها بر توسعه شبکه ملی اطلاعات در حالی است که آمارهای متفاوتی از  پیشرفت این  ابرپروژه ملی منتشر شده است. در شهریورماه ۹۹ محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات اعلام کرد  ۵۷ درصد اجزای زیرساختی شبکه ملی اطلاعات کامل شده و ۲۴ درصد از این اجزا هنوز مستقر نشده است. حمید فتاحی رئیس شرکت ارتباطات زیرساخت در آذر ۹۹ گفت که در حوزه زیرساخت‌های مربوط به شبکه ملی اطلاعات بین ۷۰ تا ۸۰ درصد پیشرفت دیده می‌شود. مرکز ملی فضای مجازی درتازه‌ترین گزارش خود میزان پیشرفت شبکه ملی اطلاعات، این ابرپروژه ملی را ۳۰ درصد عنوان کرده است.
آیا شبکه ملی اطلاعات در سال ۱۴۰۰ با پیشرفت کمتر از ۵۰ درصد در زیرساخت ها عملیاتی می شود؟ اظهارنظرهای تازه مسئولان درباره اینترنت ملی به معنای عملیاتی شدن این شبکه در سال جاری است؟ اشاره رییس صداوسیما به کشورهایی مثل روسیه و چین در توسعه اینترنت هایشان، به معنای همکاری ایران با این کشورها برای توسعه شبکه ملی اطلاعات است؟
 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن