اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

رفت و برگشت های «ام تی ان»

انعکاس گزارش بلومبرگ از خروج شرکت «ام تی ان» از ایران در رسانه های داخلی، روابط عمومی ایرانسل را به واکنش واداشت. این شرکت در بیانیه ای که اعلام شده، یک بیانیه مشترک با شرکت «ام تی ان» است، تاکید کرده این شرکت مخابراتی هیچ برنامه ای برای خروج از ایران ندارد. شرکت ایرانسل در این بیانیه به مشترکان و ذی نفعان خود اعلام کرده خدمات ایرانسل مثل گذشته در جریان است و گروه آفریقایی «ام تی ان»، هم چنان از سهامداران ایرانسل به شمار می رود.
«ام تی ان»  که علاوه بر ایرانسل در شرکت ایرانی اسنپ هم سرمایه گذاری کرده است، در آغاز هفته اعلام کرد برای سرمایه گذاری در بورس نیویورک قصد فروش سهامش در شرکت های اسنپ و ایرانسل را دارد. مدیر مالی «ام تی ان»، رالف موپیتا این خبر را به بلومبرگ اعلام کرده و گفته بود این شرکت سهام خود در شرکت ایرانی اسنپ را به زودی خواهد فروخت چراکه بر پایه استراتژی جدید «ام تی ان» ، کسب و کار تاکسی‌های اینترنتی دیگر جزء اهداف اصلی سرمایه‌گذاری این شرکت و حوزه اصلی فعالیت آن قرار ندارد.
شرکت چند ملیتی «ام تی ان»  مالک ۴۳ درصد سهام شرکت اسنپ  و ۴۹ درصد از سهام ایرانسل است. اسنپ بزرگترین شبکه حمل و نقل شهری در ایران است که بر بستر اینترنتی و سامانه برخط(آنلاین) راه‌اندازی شده و روزانه بیش از ۲ میلیون حمل مسافر، مرسوله و غذا از طریق خودروهای عضو آن انجام می‌شود. هرچند موپیتا به همکاری با ایرانسل تاکید کرده بود اما مدیر اجرایی «ام تی ان»  اعلام کرد به دلیل وضعیت پیچیده بازار خاورمیانه، این شرکت برای خروج از این منطقه و تمرکز بر بازار آفریقا تلاش می کند. به گفته آقای شوتر مرحلۀ نخست استراتژی خروج از خاورمیانه شرکت «ام تی ان» ، ابتدا با فروش نمایندگی‌های آن در افغانستان، سوریه و یمن آغاز می‌شود و سپس طی سه تا پنج سال آینده ۴۹ درصد سهام این شرکت در اپراتور تلفن همراه ایرانسل به فروش خواهد رسید. این در حالی بود  که به گفته مدیرمالی «ام تی ان»، ایرانسل موفق شده با وجود چالش‌هایی همچون شیوع ویروس کرونا، تحریم‌های اقتصادی، افزایش نرخ ارز و تورم درآمد حاصل از ارائه خدمات خود را طی یک سال گذشته ۳۰ درصد افزایش دهد و حجم فروش دیتای(داده‌) خود را دو برابر کند. به گزارش یورو نیوز، خروج «ام تی ان» از ایرانسل درحالی رسانه ای شده که ایرن از نظر تعداد مشترکان دومین بازار بزرگ «ام تی ان» است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن