اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

دور زدن آسمان ایران طولانی نمی شود

پس از سقوط هواپیمای اوکراینی با شلیک پدافند هوایی ایران، بعضی خطوط هوایی خارجی لغو پروازها از آسمان ایران و یافتن کریدورهای جایگزین را اعلام کردند. رویترز در روزهای گذشته در گزارشی از عبور پروازهای خطوط هوایی منطقه از آسمان ایران خبر داد.
مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی در گفت وگو با سایت خبری اتاق تهران در این باره گفت: «در ۴۰ سال گذشته از پیروزی انقلاب اسلامی بارها کاهش موقت عبور هواپیماها را تجربه کردیم اما بعد از مدتی شرایط به روال عادی بازگشته است».
دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی گفت: «در سال های گذشته تنش های سیاسی بین ایران و بعضی کشورهای اروپایی باعث شد عبور پروازهای خارجی از آسمان ایران کاهش پیدا کند اما بعد از مدتی وضعیت به حالت عادی بازگشت. عبور از آسمان ایران برای این پروازها اقتصادی است. پروازهای خارجی برای دور زدن آسمان ایران باید سوخت بیشتری مصرف کنند و تحمل این هزینه در طولانی مدت دشوار است. بنابراین شرایط پس از مدتی عادی می شود».
به گفته اسعدی سامانی بعضی کشورها برای پرواز چاره ای جز عبور از آسمان ایران ندارند که قطر هم شامل آن هاست. دیگر کشورها اکنون از آسمان عراق به جای ایران عبور می کنند که منجر به رشد هزینه های آن ها و مصرف سوخت می شود.  
مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در آذرماه اعلام کرده بود ۶۸ درصد درآمد شرکت فرودگاه هاز محل پروازهای عبوری و ۲۰ درصد از محل هوانوردی است. امیر مکری پیش از حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی گفته بود پروازهای عبوری از آسمان ایران در سال ۹۷ نسبت به ۹۶، ۱۴ درصد کاهش یافته است و  سال ۹۷ روزانه حدود هزار پرواز عبوری داشتیم که در حال حاضر به ۹۰۰ پرواز کاهش پیدا کرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن