اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

دغدغه سرمایه و انتقال دانش مدیریت

محمدقائم پناه

کشمون به رشد خود در شرایط کنونی اکوسیستم استارت آپی ایران ادامه می دهد. در مرحله جذب سرمایه هستیم و برای توسعه کار کشمون در بازار اروپا، ۴۰۰ هزار یوور معادل ۵ میلیارد تومان سرمایه جذب می کنیم. نسخه انگلیسی کشمون برای ارزیابی در اروپا فعال شده است و پرداخت ها از طریق مسترکارت و ویزاکارت انجام شده با این حال باید از استارت اپ یک پی هم اسم ببرم که از طریق زراعت بانک ترکیه درگاه پرداختی را برای دریافت مبلغ از خریداران تهیه کرده است.
در شرایط کنونی علاوه بر سرمایه، مسئله  دیگر آموزش است. به عنوان موسس یک کسب وکار نوپا در کشور که از خراسان جنوبی کار خود را آغاز کرده و استارت آپ ما پله پله رشد کرده است، با چالش های مختلفی رو به رو می شویم که تجربه ای در برخورد و مدیریت آن نداریم. هرچند کسب دانش از منابع مکتوب  هم ممکن است با این حال فرصت بهتر  این بود که مدیران جوان کسب وکارهای نوپا می توانستند از دانش مدیران قدیمی تر استفاده کنند. انتقال تجربه با روش های موثر و مستمر از مدیران با سابقه به مدیران جوان در پیشرفت کسب وکارهای نوپا و استارت آپ ها موثر است.
ما در کشمون در زمینه سرمایه و آموزش مدیریت دغدغه داریم اما به طور کلی کار را یک چالش می دانم. شاید به گمان بعضی راضی کردن کشاورزان هم یک چالش به نظر برسد اما اینطور نیست. کشاورزان دیپلمات و سیاستمداراند. آن ها مثل هرکس دیگری در جامعه منافع خود را دنبال می کنند. اگر چیزی که می خواهند را به آن بدهید، آنچه انتظار دارید را انجام می دهند. فراموش نکنیم که هیچ یک از بازیگران موثر در اقتصاد با دستور و فشار حرکت نمی کنند.
مهم ترین چیز در مدیریت یک استارت آپ، داشتن یک گروه قوی و خوب است. شاید بتوانید نقشه راه خود را تغییر دهید اما حضور یک تیم خوب است که اجرای یک نقشه را تضمین می کند. گروه خوب است که کار را می سازد.
*محمد قائم پناه، موسس کشمون

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن