اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

خلاقیت و تصویرسازی را جدی بگیرید

هاروارد بیزنس ریویو

بعضی وقت ها، رخدادهای غیرمنتظره و بزرگ روند عادی را مختل می کند. اولین واکنش ما براساس غرایز دفاع از خود است. بعد از این، تلاش می کنیم پیامدهای بحران را درک کرده و اختلال های ایجاد شده در شرایط عادی زندگی را  مدیریت کنیم.
ایده مدیریت بحران این روزها نیاز به هیچ حمایت و دفاعی ندارد. بحران دشمن غیرقابل پیش بینی رسیدن به اهداف در شرایط عادی است و ممکن است نتوانیم هرگز به شرایط پیش از بحران بازگردیم. همه گیری بیماری ها، جنگ ها و دیگر بحران های اجتماعی، رویکردها، نیازها و رفتارهایی را ایجاد می کند که باید آن را مدیریت کنیم.
ما در مدیریت شرایط پسابحران به تصویرسازی و تخیل باور داریم یعنی ظرفیت خلق، تغییر و بهره برداری از مدل های روانی یا شرایطی که هنوز ایجاد نشده است. تصویرسازی و تخیل یک عامل مهم در دست یافتن و خلق موقعیت های جدید و راه های تازه برای رشد است. البته در شرایط بحران، یکی از سخت ترین کارها زنده نگاه داشتن توانایی تخیل و تصویرسازی است.
شرکت هایی که بتوانند در شرایط بحران تخیل خود را قوی نگه دارند، به ارزش های بیشتری دست پیدا می کنند. در بحران های مثل رکود اقتصادی و افت  فروش، ۱۴ درصد از شرکت ها از دیگر رقبا پیشی می گیرند. اما راز این پیشی گرفتن تاریخی و  رقابت جویانه در چیست؟ سرمایه گذاری در بخش های جدید.
برای مثال در سال ۲۰۰۱ شرکت اپل  اولین آی پد خود را عرضه کرد. این عرضه در سالی انجام شد که اقتصاد آمریکا یک رکود عمیق را تجربه می کرد که درآمد شرکت ها را ۳۳ درصد کاهش داده بود. اما شرکت اپل باوجود رکود اقتصادی بر ظرفیت های محصول جدیدش تکیه کرد. هرچند عرضه یک محصول جدید هزینه های تحقیق و توسعه را افزایش داد اما راه اندازی آی تیونز استور در سال ۲۰۰۳ و مدل های جدید آی پد در سال ۲۰۰۴، تبدیل به سکوی پرتابی برای رشد این شرکت شد.
تجربه هایی مثل این نشان می دهد که با تخیل می توان با شرایط تازه در محیط بهتر سازگار شد.
برای انجام هر کاری در کسب وکار به استراتژی نیاز داریم که با اجرای آن در دوره های زمانی مختلف به اهداف خود برسیم و در هر دوره باید با روش متفاوتی فکر کنیم. برای مثال، در بحران همه گیری کرونا باید این مسیر را دنبال کرد:
۱.واکنش سریع در مقابل بحران و دفاع از خود
۲.تمرکز بر برنامه های اجرایی و سازنده  برای استقامت در برابر رکود اقتصادی و بحران هایی از این دست.
۳.تمرکز بر بهبود و برقراری دوباره پیوندها با مشتریان در دوره رکود، به این دلیل که به دنبال استفاده از تقاضای بهبود یافته هستیم.
۴.با گذشت زمان شرایط بهتر می شود و شرکت های خلاق تر، بر خلق و اختراع چیزهای جدید تمرکز می کنند. در این مرحله با رویکردهای خلاقانه در تعیین استراتژی باید به دنبال استفاده از فرصت های جدید در شرایط سخت بود.
به عبارت بهتر، استراتژی های انطباقی جای خود را به برنامه های کلاسیک می دهد و پس از آن، پای استراتژی های خلاقانه و برساخته از مدیران به میان می آید و در این مرحله به تصویر سازی و تصور نیاز داریم.
ما به تازگی ۲۵۰ شرکت چندملیتی و اقدامات آن ها در مدیریت بحران همه گیری کرونا را بررسی کردیم. یافته های ما نشان می دهد که بیشتر شرکت ها برنامه خوبی برای واکنش به  شرایط بحران چیده اند اما اقلیتی از آن ها شناسایی و شکل دادن به استراتژی هایی برای یافتن بهترین فرصت ها را دنبال می کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن