اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

حکایت اعداد، سرد اما واقعی است

آینده نگر

آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن نشان می دهد جمعیت استان خوزستان ۴ میلیون و ۷۱۰ هزار و ۵۰۹ نفر است. این رقم  در مقایسه با نتیجه سرشماری سال ۹۰، در سال ۹۵، ۰.۷۸ درصد بیشتر شده است. از کل جمعیت خوزستان ۷۵.۵ نفر در نقاط شهری استان زندگی می کنند و ۲۴.۴ درصد در نقاط روستایی ساکنند. هم چنین درصدی از جمعیت مردم خوزستان را غیرساکنان یا عشایر تشکیل می دهند.
آمارها می گوید ۳.۵ میلیون نفر از مردم خوزستان در نقاط شهری ساکنند.  یک میلیون و ۷۹۵ هزار نفر از این جمعیت را مردان و یک میلیون و ۱۷۵ هزار نفر از این جمعیت را زنان تشکیل می دهند. هم چنین از کل جمعیت خوزستان، یک میلیون و ۱۵۱ هزار نفر در روستاها زندگی می کنند و که ۵۹۰ هزار نفر از این جمعیت مرد و ۵۶۰ هزار نفر زن هستند. کل جمعیت غیرساکنین در استان خوزستان  هم ۴ هزار و ۷۰۸ نفر گزارش شده است.
در سال ۹۸، ۹۷ هزار و ۱۳۲ تولد در استان خوزستان ثبت شده است که گویای کاهش ۱۲.۳ درصدی نسبت به سال ۹۷ است. هم چنین تعداد ازدواج ها هم در سال ۹۸، نسبت به سال ۹۷ کاهش یافته است. در این سال ۳۷ هزار و ۵۹۴ ازدواج در خوزستان و ۹۶۰۰ طلاق ثبت شده که به ترتیب نسبت به سال گذشته ۵.۴ درصد و ۱.۱ درصد کاهش یافته است.
 از جمعیت ۴.۷ میلیون نفری خوزستان، ۴۲۱ هزار نفر در گروه سنی ۲۰ تا ۲۴ ساله، و ۵۱۰ هزار نفر در گروه سنی ۲۵ تا ۲۹ ساله قرار دارند. هم چنین پرتعداد ترین گروه سنی در خوزستان براساس سرشماری سال ۹۵، همین گروه سنی است و پس از آن، گروه سنی ۳۰ تا ۳۴ ساله با فراوانی ۵۰۳ هزار نفر، پرتعدادترین گروه سنی در خوزستان است. هم چنین با احتساب جمعیت ۳۴۵ هزار نفری ۱۵ تا ۱۹ ساله ها در سال ۹۵ و جمعیت ۳۶۹ هزار نفری ۱۰ تا ۱۴ ساله ها در این سرشماری، می توان گفت بدنه جمعیتی خوزستان  تا چه اندازه جوان و جویای توسعه و پیشرفت اقتصادی است. جمعیتی که اگر محکوم به کوچ اجباری به دلایل زیست محیطی نشود، موتور محرکه توسعه اقتصادی خوزستان است.
یکی از مهم ترین اقدامات برای بهبود وضعیت اقتصادی خوزستان و ارتقای معیشت مردم، تلاش برای بهبود امنیاز امنیت سرمایه گذاری در این استان است. هرچند بخش هایی از استان خوزستان به عنون منطقه آزاد اروند، از نظر مقررات زدایی و بهبود فضای کسب وکار، برای تامین سرمایه و توسعه اقتصادی ایجاد شده اما، امتیاز استان خوزستان در امنیت سرمایه گذاری از بهار ۹۷ تا پایان سال ۹۸، ۶.۳۲ بوده که نشان دهنده امنیت نامطلوب برای سرمایه در این استان است. هم چنین در سال ۹۵، استان خوزستان در بین پنج استانی است که  پایین ترین نرخ تسهیلات به سپرده را در سال ۹۸ ثبت کرده اند. این نرخ در خوزستان ۴۹.۹ درصد بوده است.
باتوجه به آمار و ارقام اقتصادی که گویای وضعیت نزولی در خوزستان است، می توان مهم ترین راه برای کاستن از التهابات در این استان ارزشمند کشور را، استفاده حداکثری از منابع خدادادی گاز، نفت و دیگر معادن، بنادر، توسعه فرصت های گردشگری و به کارگیری نیروهای بومی دانست. هم چنین وجود بنادربین المللی در استان خوزستان از مهم ترین امیدهای توسعه صادرات غیرنفتی و ایجاد فرصت های شغلی بیشتر است.
افزیاش سهم تسهیلات اشتغال در استان خوزستان، رفع موانع جذب تسهیلات اشتغال و تسهیل روان سازی فرایند تسهیلات دهی، اولویت قرارداد دادن سیاست های بهبود فضای کسب وکار در این استان، بررسی مزیت های نسبی و بهره گری از ظرفیت صندوق های سرمایه گذاری در کنار الزام بانک ها به تسهیلات دهی بهتر، از مهم ترین اقداماتی است که در کوتاه ترین زمان بیشترین اثر را در اقتصاد خوزستان خواهد داشت.
آمار و ارقام اقتصادی، حکایتی سرد از آنچه در زندگی مردم استان ها در جریان است را ارائه می کنند. با این وجود، یکی از منابع قابل اتکایی برای رصد وضعیت استان ها به شمار می روند. گریزی از بررسی آمار وارقام نیست اما نکته مهم، توجه به زنگ های هشداری است که با چکش اعداد به صدا در می آیند. شاید بتوان ارقام را مهره آخری دانست که در دومینوی مشکلات استان هایی مثل خوزستان می افتند  و همگان را متوجه دردهای مردم می کنند. دردهایی که مدت هاست در آیینه ارقام اقتصادی و امارها بروز کرده اما کو گوش شنوا و چشم بینایی؟

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن