اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

حمایت از حرکت کسب وکارها در حذف اینماد

در شبکه های اجتماعی کارزاری علیه «اینماد» راه افتاده است. نماد اطمینان که براساس تجربه کشورها باید توسط بخش خصوصی به کسب و کارها اعطا شود، امروز در ایران به ابزاری برای سنگ اندازی بیشتر در مسیر کسب وکارهای خرد و نوپا تبدیل شده است.  داستان اعتراض به «اینماد»  زمانی آغاز شد که بانک مرکزی اعلام کرد،  کسب وکارهای بدون اینماد  نمی توانند از پرداختیارها درگاه پرداخت بگیرند. این اجبار بانک مرکزی به اعتراض مدیران زرین پال انجامید و در نهایت، بزرگترین پرداختیار اعطا کننده درگاه پرداخت به کسب وکارها، «اینماد»  را از وب سایت خود حذف کرد. در ادامه شرکت هایی مثل  دیوار و دیجی کالا، در همراهی با کسب وکارهای نوپایی که به اجباری شدن نماد اطمینان معترضند، «اینماد» را از سایت های خود حذف کردند. هم چنین جیبت هم اعلام کرده در همراهی با زرین پال «اینماد» را حذف کرده است.
شهاب جوانمردی، عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران و مدیرعامل فناپ در گفت وگو با سایت خبری اتاق تهران گفت: «از حرکتی که شرکت ها و کسب وکارهای دیجیتال برای حذف «اینماد» از وب سایت ها آغاز کردند، حمایت  می کنم. به نظر من در چنین شرایطی باید چنین حرکت هایی انجام شود تا کسب وکارها فناوری محور کمتر احساس انزوا کرده و از آن ها حمایت شود».
به گفته جوانمردی، کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران درباره چالش های اخیر کسب وکارهای این بخش با «اینماد» بیانیه ای آماده کرده که به زودی اعلام می شود.
جوانمردی گفت: «اینماد قرار بود به عنوان یک نشانه اعتبار برای آسودگی خیال مخاطبان سایت ها درباره پایبندی کسب وکارها به تعهداتشان عمل کند. «اینماد» باید به جایگاهی می رسید که براساس تقاضای عرضه کننده خدمت، مورد مطالبه و علاقه کسب وکارها قرار بگیرد، نه اینکه فرایند دریافت آن به یک اجبار برای تبدیل شود».
این عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران گفت: «رگولاتور امروز می گوید همه کسب وکارها را باید من شناسایی کنم و به هر کس که خواستم نشان «اینماد» بدهم. یک کسب وکار خرد برای دریافت یک درگاه پرداخت اینترنتی باید انواع و اقسام مقررات مورد نظر  متولیان متعدد را رعایت کند و مجوز بگیرد. درحالیکه براساس اصول توسعه محیط کسب وکارها، باید محیط کسب وکار رصد شود و اگر تخلفی براساس قوانین صریح کشور انجام شد، با آن برخورد شده و از حقوق مصرف کنندگان رعایت شود».
جوانمردی گفت:«آگاهی بخشی به مردم و اجرای قواعد هوشمندانه توسط بانک مرکزی و شرکت شاپرک، تکه های دیگر پازل حمایت از حقوق مصرف کنندگان در رابطه با کسب وکارهاست. مانع تراشی در مسیر آغاز و تداوم مسیر کسب وکارها راه درستی نیست. مسیر یک مسابقه دوی ۱۰۰ متر با مانع را تصور کنید که به جای ۷ مانع، ۵۰ مانع دارد. معلوم است که در این مسیر هیچ کس سرعت نمی گیرد و حتی امکان حذف شرکت کنندگان هم وجود دارد. مانع تراشی های رگولاتور برای کسب وکارهای دیجیتال هم، پیامدی غیر از مرگ این کسب وکارها ندارد».  

برچسب ها

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن