اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

حل مشکل تعزیراتی دستگاه های تولید رمزارز

دستورالعمل اجرایی رفع مشکلات تعزیراتی دستگاه های استخراج رمزارز در آخرین جلسه ستاد مبارزه با قاچاق کالا تصویب شد. این دستورالعمل چه مشکلاتی را از صنعت استخراج رمزارز حل می کند؟
تصویب دستورالعمل اجرایی رفع مشکلات تعزیراتی دستگاه های استخراج رمزارز، گشایشی در توسعه این صنعت در کشور است. با تصویب این دستورالعمل، کسانی که دستگاه های آن ها به هر نحو ضبط شده، از اتهام قاچاق کالا مبرا می شوند و هم چنین، می توانند دستگاه ها را تحویل گرفته و به کار خود ادامه بدهند. استفاده از این دستگاه ها منوط به دریافت مجوز تاسیس واحدهای تولید رمزارز است یا دارندگان دستگاه ها باید آن را به فعالان دارای جواز بفروشند.
باتوجه به واگذاری دستگاه ها به مزارع و واحدهای مجاز، فعالیت دستگاه های خرد و خانگی چه می شود؟
نگاه حاکمیت این است که دستگاه های تولید رمزارز در مزارع و واحدهای شناخته شده تجمیع شود تا اینکه فعالیت های خرد انجام شود. فعالیت های خرد از نظر حاکمیت قابل پذیرش نیست چراکه نظارت بر فعالیت های واحدهای خرد و تک دستگاه ها ممکن نیست.
این نظارت شامل چه مواردی است؟
محصول این دستگاه ها رمزارز است که به نوعی قابلیت تبادل ایجاد می کند. شاید این نظر کارشناسان نباشد اما حاکمیت، ماهیت این رمزارزها را ارز می بیند. وقتی بحث ارز به میان بیاید، نظارت بانک مرکزی و ستاد مبارزه با قاچاق ارز هم مطرح می شود. در کشور ما قوانین خاصی درباره ارز حاکم است و همه این قوانین درباره ارزهای مجازی هم اعمال می شود.  
مسئله خروج ارز است؟
بحث صرفا خروج ارز نیست بلکه بحث منابع و مصارف ارزی مطرح است. اینکه این ارزها در کجا مصرف می شود. درواقع هر دستگاه دارد یک محصول قابل تبادل می سازد. شرایط مصرف و جایی که ارزرمزها مصرف می شود، برای دولت مهم است.
ماهیت رمرارزها، نظارت ناپذیری یا کنترل ناپذیری آن توسط بانک های مرکزی در جهان است. اینکه از نظارت دستگاه های دولتی می گوییم، با  ماهیت  محصولات این صنعت در تضاد نیست؟
این نظر کارشناسی است که به آن اشاره کردید اما دو موضوع در بحث ما مطرح است. نخست اینکه تلاش می کنیم با تسهیل ورود علاقمندان به این صنعت مردم را به حضور بیشتر در آن تشویق کنیم. رویکردی که اکنون وجود دارد افزایش درصد مشارکت کنندگان شفاف است. نکته دیگر، ماهیت رمزارزها و لزوم اعتمادسازی برای فراهم شدن امکان تبادل آن است. ما به دنبال افزایش سطح شناخت هستیم تا امکان تبادل اشخاص با رمزارزها فراهم شود. به طور حتم، نظارت بر کار رمزارزها با توجه به ابزارهای نظارتی امروز و  نکته ای گفتید دشوار و امکان ناپذیر است. به ویژه که فناوری بلاکچین هر روز در حال تغییر است و برای اعمال نظارت باید به دنبال تطبیق حداکثری قوانین کشور با این تحولات بود. با توجه به رویکردهای دستگاه های نظارتی شاید این مسئله ممکن نباشد اما می تواند سطح نظارت را افزایش داد و به میزان قابل قبولی رساند.
پس از رفع مشکل تعزیراتی دستگاه ها چه هدف دیگری را دنبال می کنید؟
گام بعدی در تسهیل مسیر ورود مردم به صنعت استخراج رمز ارز، اصلاح قیمت گذاری حامل های انرژی در این صنعت است. فاصله تعرفه های اعلام شده در سطح کشور بسیار غیرمنطقی است. نوع تعرفه گذاری به گونه ای است که علاقمندان به این صنعت را به بهره برداری غیرمجاز سوق می دهد. دولت می تواند با تغییر تعرفه ها و دریافت سهم از مالیات بر درآمد این واحدها، نرخ تعرفه ها را منطقی کند. هم چنین در دستورالعمل اعطای جواز تاسیس وزارت صمت مواردی وجود دارد که برای تغییر آن با وزارت خانه مکاتبه می کنیم.
 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن