اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

جست وجوهای مردم، سرنوشت فروش را تغییر می دهد

سئو یکی از مهم‌ترین جنبه‌های بازاریابی دیجیتال است. به همین دلیل، تعجبی ندارد که هر روز، ابزارهای تازه‌ای برای کمک به کسب‌وکارها، برای بهتر دیده شدن در موتور جست‌وجوی گوگل و ساخت کمپین ایجاد می‌شود. یکی از این مهم‌ترین ابزارها گوگل ترندز است.
نیک چرنتز، مشاور کسب وکارها  در سایت کارآفرین می نویسد گوگل ترندز، یک برنامه رایگان است. به کمک این برنامه می‌توان فهمید در فضای وب  کاربران بیشتر چه موضوعاتی را جست‌وجو کردند. این برنامه برای کسب‌وکارهایی که کلمات کلیدی استراتژیک  آن‌ها بر اساس بیشترین میزان جست‌وجو انتخاب می‌شود، برای تحلیل‌های جزئی‌تر کمک‌کننده است. هم‌چنین می‌توان از این برنامه به شیوه متفاوتی استفاده کرد. مثل ردیابی کلمات کلیدی در فصول مختلف که می‌تواند استراتژی کسب‌وکار شما را تغییر دهد.
نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم این است که گوگل ترندز، سطحی از میزان جست‌وجوها را به ما نشان می‌دهد. ارزشی که در گوگل ترندز برای هر کلمه کلیدی نمایش داده می‌شود، ارزش واقعی آن نیست اما یک تخمین خوب است. این ارزش از صفر تا ۱۰۰ تخمین زده می‌شود و صفر یعنی کمترین و ۱۰۰ به معنای بیشترین ارزش است. برای مثال، ممکن است ما یک کلمه کلیدی را انتخاب کنیم که گوگل ترندز ارزش آن را صفر نشان دهد. اما این رقم، به این معنا نیست که هیچ جست‌وجویی برای آن کلمه انجام نشده بلکه به این معناست که جست‌وجوها بسیار کم بوده است.
فایده حقیقی این ابزار صرفاً رسیدن به میزان حجم جست‌وجوها نیست. درواقع گوگل ترندز این اطلاعات را با مجموعه‌ای از نمودارها برای درک بهتر روند رشد گرایش‌های مردم به جست‌وجوی موضوعات مختلف نشان می‌دهد.
آنچه گوگل ترندز به شما پیشنهاد می‌دهد
برای اینکه بهتر عملکرد گوگل ترندز را درک کنیم باید بدانید که این ابزار به‌طور مشخص چطور کار می‌کند. خدمات گوگل ترندز را می‌توان در ۸ بخش خلاصه کرد.
۱.حجم جست‌وجوها
در این بخش می‌توان  ارزش  کلمات را  با معرف‌های عددی بررسی کرد.  
۲.گرایش‌ها در جست‌وجوها
گوگل ترندز به ما نشان می‌دهد یک کلمه کلیدی چند بار در جست‌وجوها بالا و پایین شده است.
۳.جست‌وجوهای مرتبط
کلمه‌هایی وجود دارد که می‌تواند به‌عنوان مکمل کلمه‌های کلیدی عمل کند. گوگل ترندز این عبارات و کلمات مرتبط در جست‌وجوها را به ما نشان می‌دهد. برای مثال، اگر کلمه کلیدی ما سالگرد است، کلمه هدیه و عبارت هدیه سالگرد هم نشان داده می‌شود.
۴.فیلترهای جست‌وجو
این یکی از کارآمدترین خدمات گوگل ترندز است. در این بخش می‌توانید ببینید در یک محدوده جغرافیایی یا برای یک داده خاص چه جست‌وجوهایی انجام شده است. این فیلترها به‌طور مشخص به کسب‌وکارها برای بهبود استراتژی‌شان کمک می‌کنند.
۵.پیش‌بینی
این ابزار هم‌چنین تلاش می‌کند به تخمینی درباره گرایش‌ها درباره کلمات کلیدی در آینده برسد. هرچند این پیش‌بینی‌ها و تخمین‌ها به‌طور دقیق محقق نمی‌شود، اما هر پیش‌بینی می‌تواند به‌عنوان یک راهنما برای کسب‌وکارها عمل کند.
۶.مقایسه دوره‌ها
در این بخش، این امکان وجود دارد که کلمه‌های کلیدی جست‌وجو شده در هر ناحیه جغرافیایی را در دوره‌های زمانی مختلف ردیابی کرد و دید چه روند تدریجی در مورد این کلمه‌ها در نواحی مختلف طی شده است.
۷.خروجی
گوگل ترندز به ما اجازه می‌دهد از هر  داده‌ای که به آن رسیدیم، در قالب اکسل خروجی بگیریم و این داده‌ها در سیستم‌های ما ذخیره شود.
۸.گرایش‌ها و تمایلات
در این بخش می‌توان دید در شبکه‌های اجتماعی مختلف مثل توییتر و یوتیوب چه گرایش‌ها و تمایلات عمده‌ای وجود دارد. گوگل ترندز، بیشترین موضوعات جست‌وجو را پیداکرده و آن را بر اساس ارتباط فهرست می‌کند.
چطور از گوگل ترندز استفاده کنیم؟
حالا که امکانات گوگل ترندز را بررسی کردیم، باید دید چطور می‌توان از آن استفاده کرد. درواقع می‌خواهیم بدانیم چطور از اطلاعاتی که این ابزار استخراج می‌کند، به نفع کسب‌وکارها استفاده کنیم.
۱.جست‌وجوی بخش‌بندی شده
اگر می‌خواهید برای یک کسب‌وکار محلی استراتژی تدوین کنید، جست‌وجوی بخش‌بندی شده با فیلتر جغرافیایی به شما کمک می‌کند. این گزینه برای کسب‌وکارهای کوچک و خیابانی که به تجارت‌های خشت و ملاتی معروف است هم مؤثر است.
۲.جست‌وجوی فصلی
بسیاری از موضوعات در دوره‌های زمانی خاصی از سال موردتوجه قرار می‌گیرد. برای یک کسب‌وکار حیاتی است که این موضوعات مورد تمایل را در بازه‌های زمانی مشخصی از سال بشناسند و بر اساس آن برنامه‌ریزی کند.
۳.برنامه‌ریزی محتوا
وقتی پای بازاریابی محتوا به میان می‌آید، برنامه‌ریزی حرف اول را می‌زند. دانستن اینکه چه موضوعاتی در جست‌وجوها بیشتر موردتوجه بوده و چه جریان‌هایی مرتبط با کسب‌وکار است، به تدوین استراتژی بهتر در این زمینه کمک می‌کند.
۴.تحلیل‌های قابل‌مقایسه
با گوگل ترندز می‌توانید کلمات کلیدی را با دقت بیشتری دنبال کنید. کلماتی که رقبای شما در همین صنعت برای شکل دادن به تصمیم‌هایشان، درجه‌بندی می‌کنند.  می‌توانید با درک این کلمات به این نتیجه برسید که آیا باید به این روند پیوست یا چیز دیگری را به‌طور آگاهانه امتحان کرد.
۵.یافتن کلمه‌های کلیدی درست
گوگل ترندز به شما کمک می‌کند مناسب‌ترین کلمات کلیدی را درباره محتوایی که در بخش بازاریابی عرضه می‌کنید، پیدا کنید.
۶.جست‌وجو درباره روندهای مختلف
این برنامه به شما کمک می‌کند تا کلمات کلیدی در دوره‌های را بررسی کرده و ببینید کدام‌یک به نتیجه بهتری رسیده است. با این خدمات، شما می‌توانید به بهترین کلمات کلیدی برای صفحه وب خود برسید.
۷.رفتار کاربر
می‌توان با خدمات گوگل ترندز به‌خوبی فهمید کدام کاربر در فضای مجازی، مخاطب کسب‌وکار شما و هدف کامل‌تری برای آن است. برای مثال،  اگر شما لباس‌های ورزشی سازگار با محیط‌زیست  می‌فروشید، و این موضوعی است که در شهرهای  بزرگ بیشتر جست‌وجو شده و در شهرهای کوچک کمتر موردتوجه بود، به‌راحتی مخاطب اصلی کسب‌وکار خود را پیدا کرده‌اید.
۸.اثربخشی بر کنش‌های آنلاین در جست‌وجوها
گوگل ترندز این امکان را به شما می‌دهد تا اثر متقابل کمپین‌های آفلاین و  بازاریابی دیجیتال  بر یکدیگر را ببینید. برای مثال، شما می‌توانید کمپین‌های آنلاین را بر وضعیت فیزیکی کسب‌وکار بررسی کنید یا اینکه چطور عملکرد شرکت شما در فضای آفلاین متأثر از فروش از مسیر کانال‌های آنلاین است.
هیچ تردیدی نیست که گوگل ترندز برنامه‌ای مناسب برای بهبود استراتژی شما در بازاریابی دیجیتال است. نکته مهم‌تر اینکه، استفاده از خدمات گوگل ترندز، رایگان است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن