اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

جریمه ۱۵۰ میلیون یورویی گوگل در فرانسه

این اولین جریمه سازمان نظارت بر رقابت فرانسه علیه غول فناوری جهان، گوگل است. گوگل اعلام کرده در سیاست های خود تجدید نظر خواهد کرد.
بررسی های سازمان نظارت بر رقابت فرانسه در مورد این پرونده از چهارسال پیش آغاز شد. یک شرکت فرانسوی به نام گیب مدیا، که طیفی از سایت های پیش بینی هوا، داده های شرکت و دایرکتوری را مدیریت می کرد، گوگل را متهم کرد که بدون اطلاع قبلی، اکانت گوگل ادز  این شرکت را تعلیق کرده است.
سازمان نظارت بر رقابت می گوید گوگل در این مورد از قدرت خود در بازار برای مدیریت تبلیغات استفاده کرده است.  ایزابل دوسیلوا، رییس سازمان نظارت بر رقابت فرانسه در این باره گفت:«شکلی که قوانین دارد، به گوگل اجازه می دهد زندگی و مرگ دیگر شرکت های کوچک را که از خدماتش استفاده می کنند، به دست بگیرد». به گفته او، سهم گوگل از جست وجوی آنلاین ۹۰ درصد است، بنابراین باید مسئولیت دسترسی عادلانه به بخش تبلیغات را برعهده بگیرد. سازمان نظارت بر رقابت در فرانسه معتقد است گوگل در تعریف قوانین مربوط به تبلیغات در این موتور جست وجو، دچار فقدان عینیت و پیش بینی پذیری است. این درحالی است که به گفته دوسیلوا، یکی از مهم ترین اصول رقابت این است که شرکت های بزرگتر، مسئولیت بیشتری دارند.
اما پاسخ گوگل چیست؟ این شرکت اعلام کرده اکانت گیب مدیا را به دلیل محافظت از کاربران بسته است. در بیانیه گوگل آمده گیب مدیا مردم را برای پرداخت پول در ازای خدماتی نامشخص فریب می داده است. گوگل اعلام کرده« ما از این نوع آگهی ها در سیستم خودمان نمی خواهیم بنابراین گیب مدیا را مشکوک تشخیص دادیم و دسترسی اش به درآمدهای تبلیغاتی را قطع کردیم تا از مصرف کنندگان حمایت کنیم».
گیب مدیا این ادعای گوگل را رد کرده است. این شرکت اعلام کرد«گیب مدیا هرگز کسی را فریب نداده است و این غیرقابل قبول است که ببینیم گوگل، دوباره به رفتارهای ضد رقابتی روی آورده است. گوگل جز حمله به قربانی راه دیگری برای دفاع از خود ندارد».
در ماه سپتامبر گوگل با پرداخت یک میلیارد یورو به فرانسه برای تسویه یک کلاهبرداری مالی که چهارسال پیش انجام شده بود، موافقت کرد. در ماه ژانویه، سازمان نظارت بر رقابت در فرانسه این شرکت را به دلیل نقض قوانین حریم خصوصی اتحادیه اروپا، ۵۰ میلیون یورو جریمه کرد. این سازمان هم چنین ادعا کرده گوگل فاقد قوانینی شفاف برای اطلاع رسانی به کاربران درباره  محافظت از داده های شخصی است.  

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن