اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

مصوبه کاهش ظرفیت مسافر در پروازها رعایت نشد

منبع: ایرنا

سازمان هواپیمایی روز گذشته از ابلاغ مصوبه کاهش ظرفیت پذیرش مسافر تا ۶۰ درصد در پروازهای داخلی خبر داد. با این حال، مدیران پنج شرکت هواپیمایی با گلایه از عدم هماهنگی سازمان هواپیمایی با شرکت‌های هواپیمایی به ایرنا می‌گویند: هنوز مصوبه کاهش ظرفیت مسافر به ما ابلاغ نشده است و بنابراین امروز (چهارشنبه، ۲۰ بهمن ماه) همچنان پروازها در فرودگاه‌های کشور با ۱۰۰ درصد ظرفیت در حال انجام است.

تماس خبرنگار ایرنا با مدیران پنج شرکت هواپیمایی حکایت از آن دارد که قرار نیست به این زودی‌ها این مصوبه از سوی شرکت‌های هواپیمایی وارد فاز اجرایی شود.
تا ساعت ۱۰ صبح امروز پروازهای از مبدا فرودگاه مهرآباد در مسیرهای مشهد، بوشهر، تبریز، کیش، بندرعباس و غیره همه با تکمیل ظرفیت و فروش همه صندلی‌های پرواز انجام گرفته است، این درحالی است که «میر اکبر رضوی» سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور روز گذشته اعلام کرد: مصوبه کاهش ظرفیت پذیرش مسافر در پروازهای داخلی تا ۶۰ درصد ابلاغ شد و ایرلاین‌ها موظف هستند دستورالعمل‌های بهداشتی را با سخت گیری در پروازها رعایت کنند.
مشکل اصلی، نبود هواپیمای جایگزین و پشتیبان است
یکی از مدیران ایرلاین‌ها امروز در گفت‌و گو با ایرنا درباره عدم رعایت مصوبه فاصله گذاری اجتماعی در پروازها که قرار بود از امروز اجرایی شود، گفت: از آنجایی که بیشتر شرکت‌های هواپیمایی تا سه ماه آینده بلیت‌های خود را پیش فروش کرده‌اند، امکان اجرای این مصوبه به صورت دستوری و فوری وجود ندارد.
وی افزود: چطور ممکن است به مسافری که از یک ماه پیش بلیت خود را خریده، یک روز قبل از پرواز اعلام کرد که به دلیل کاهش ظرفیت، بلیت شما باطل شده است؟
این مقام مسوول در صنعت هوایی خاطرنشان‌کرد: مشکل اصلی عدم وجود ناوگان کافی است که بتوان هنگام ابلاغ مصوبه کاهش مسافرگیری، مسافران را در هواپیماها تقسیم کرد.
وی اظهار داشت: شرکت‌های هواپیمایی نمی‌توانند فهرست مسافران را مقابل خود بگذارند و به‌طور تصادفی با انتخاب ۶۰ درصد مسافران، پروازها را انجام دهند، باید هواپیمای پشتیبان داشته باشند تا در این‌گونه مواقع مسافران را در پروازها تقسیم کنند.
سازمان هواپیمایی از عدم امکان اجرای مصوبه خبر دارد
یکی دیگر از مدیران شرکت‌های هواپیمایی در گفت‌و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه مصوبه کاهش پذیرش مسافر در پروازها به ما ابلاغ نشده است، گفت: سازمان هواپیمایی درحالی از ابلاغ مصوبه خبر داده است که خود در جلسات مشترکی که روز گذشته با ایرلاین‌ها داشت نسبت به ناتوانایی ایرلاین‌ها از اجرای مصوبه خبر دارد.
وی بیان‌داشت: هیچ مسافری قبول نمی‌کند که به دلیل تصمیم ناگهانی فاصله‌گذاری اجتماعی در پروازها، سفرش کنسل شده باشد، در عین حال هواپیمای پشتیبان نداریم تا سفر همه مسافران را با حفظ فاصله گذاری اجتماعی انجام دهیم.
پروازها حداقل تا یک هفته آینده با ظرفیت۱۰۰ درصد انجام می‌شود 
مدیر روابط عمومی یکی دیگر از شرکت‌های هواپیمایی نیز امروز به ایرنا گفت: از ۱۵ روز پیش بلیت‌ها را پیش فروش کرده ایم، در برخی مسیرها نیز تا ۳۰ روز آینده بلیت فروخته ایم، هواپیمایی جایگزینی هم نداریم که بتوانیم با تقسیم مسافران پروازها را بدون کنسلی ادامه دهیم. اکنون فشار شدیدی روی ایرلاین‌ها وجود دارد.
وی با طرح این پرسش که چرا سازمان هواپیمایی با علمِ به کمبود ناوگان و پیش فروش بلیت‌ها، از ابلاغ مصوبه کاهش پذیرش مسافر خبر می‌دهد و فشار بر شرکت‌های هواپیمایی را بیشتر می‌کند، گفت: اگر این مصوبه بر کاهش ۱۰ درصدی مسافر تاکید داشت، امکان اجرای آن را داشتیم، اما به دلیل کمبود صندلی پرواز و پیش فروش بلیت‌ها حداقل تا یک هفته آینده امکان اجرای این مصوبه وجود ندارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن