اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

ثبت بزرگترین کسری بودجه در هفت سال گذشته

به گزارش رویترز، این برای اولین بار از سال ۱۹۸۰ به بعد، کسری بودجه طی چهارسال متوالی ادامه پیدا کرده است.
کسری بودجه ایالات متحده آمریکا به ۹۸۴ میلیارد دلار رسیده که ۴.۶ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را در بر می گیرد. کسری بودجه سال مالی گذشته، ۷۷۹ میلیارد دلار بود که سهم ۳.۸ درصدی از تولید ناخالص داخلی این کشور داشت. کل دریافت های دولت در این سال مالی ۴ درصد رشد کرده به ۳.۵ تریلیون دلار رسیده اما هزینه ها با رشد ۸.۲ درصدی نسبت به سال مالی گذشته بالغ بر ۴.۴ تریلیون دلار است.
در سال ۲۰۰۹، میزان کسری بودجه ایالات متحده آمریکا به ۱.۴ تریلیون دلار رسید چراکه دولت اوباما و کنگره برای جبران آسیب های اقتصادی بحران مالی و رونق فعالیت بانک ها بعضی اقدامات ضروری را اجرا کردند. هدف بعدی آن جلوگیری از بروز رکود در اقتصاد آمریکا بود.
کسری بودجه سالانه دولت آمریکا در سال ۲۰۱۶، در پایان دوره ریاست جمهوری باراک اوباما  به ۵۸۵ میلیون دلار کاهش یافت. نمایندگان جمهوری خواه کنگره در آن زمان از اوباما  به عنوان یک رییس جمهور دموکرات به دلیل وجود کسری بودجه انتقاد کردند.
از آن زمان تاکنون کسری بودجه آمریکا به دلیل اصلاحات نظام مالیاتی و افزایش هزینه های نظامی که در دولت جمهوری خواه، رشد کرده است.
در پایان سال مالی ۲۰۱۹، پرداخت مالیات از سوی شرکت ها ۵ درصد رشد کرده است. عوارض گمرکی با توجه به تصمیم ترامپ درباره رشد تعرفه های واردات از چین و دیگر کشورها، بیش از ۷۰ درصد افزایش یافته است که رکورد بالای نسبت به سال گذشته است.
بیل هوگلند معاون ارشد رییس جمهور آمریکا می گوید در زمان رشد اقتصاد به طور معمول دولت قادر به کاهش کسری بودجه است. اقتصاد آمریکا در سال ۲۰۱۸، ۲.۹ درصد رشد کرده اما فعالیت های اقتصادی به دلیل تشدید تنش های تجاری و اثرگذاری آن بر سرمایه گذاری کند شده است. داده های آماری نشان می دهد هزینه های دفاعی، خدمات اجتماعی و سلامت رو به افزایش است. جمعیت ایالات متحده آمریکا در سراشیبی سالمندی قرار گرفته و اقتصاددانان به دولت هشدار داده اند که هزینه های خدمات اجتماعی، پزشکی و بازنشستگی در سال های آینده افزایش یافته و زمینه ناپایداری های مالی را فراهم می کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن