اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

ثبت بالاترین تورم روستایی

آینده نگر

آخرین گزارش ‏ها‏ی رسمی از میزان تورم در مناطق روستایی و شهری کشور نشان می‏ دهد شاخص کل قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کل کشور در استان خوزستان در تیرماه سال جاری ۳۳۳.۷ بوده است. تورم ماهانه این استان در تیرماه ۴.۵ درصد، تورم نقطه‏ای ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏۴۶.۷ درصد و نرخ تورم ۱۲ ماهه، ۴۶.۱ درصد گزارش شده است.
گزارش مرکز آمار از شاخص قیمت مصرف‏کننده به تفکیک استان‏ ها‏ی کشور نشان می ‏دهد بالاترین تورم ماهانه خانوارهای روستایی در استان خوزستان ثبت شده است و در تورم ۱۲ ماهه برای خانوارهای شهری، خوزستان یازدهمین استان کشور است.
 براساس این گزارش در نخستین ماه از تابستان سال ۱۴۰۰، تورم دوازده‏ ماهه خانوارهای شهری در استان خوزستان به ۴۶.۳ درصد رسیده است. این درحالی است که تورم دوازده‏ماهه خانوارهای شهری در کل کشور ۴۳.۷ درصد است. در این شاخص، استان خوزستان، یازدهمین استان در رتبه‏ بندی تورم ‏ها‏ی دوازده‏ ماهه است و استان کردستان با ۴۹.۹ درصد تورم دوازده‏ماهه برای خانوارهای شهری، بیشترین تورم شهری را تجربه می‏کند. فاصله استان خوزستان در تورم دوازده‏ماهه با استان کردستان ۳.۶ درصد است و فاصله این استان از استان قم با کمترین میزان تورم دوازده‏ماهه برای خانوارهای شهری ۶.۱ درصد است.
همچنین در مناطق روستایی، بیشترین نرخ تورم ماهانه در استان خوزستان ثبت شده است. در تیرماه سال ۱۴۰۰، عدد شاخص کل برای خانوارهای روستایی به ۳۴۷.۰ ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏رسید که نسبت به ماه خرداد، ۳.۲ درصد رشد را ثبت کرده است. در این بین بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای روستایی در استان خوزستان ثبت شده که ۵.۲ درصد بوده است و کمترین نرخ هم مربوط به استان گیلان است که ۱.۴ درصد گزارش شده است. به طور کلی تورم دوازده‏ماهه خانوارهای روستایی در استان خوزستان ۴۵.۱ درصد گزارش شده است.
شاخص بهای کالاهای خوراکی، آشامیدنی‏ ها‏ و دخانیات در خوزستان ۴۱۱.۷ بوده است. تورم ماهانه این گروه از اقلام مصرفی در سبد خانوار استان خوزستان، ۴.۷ درصد گزارش شده است و تورم نقطه ‏ای ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏آن ۵۳.۶ درصد و تورم دوازده‏ماهه هم ۵۱.۵ درصد گزارش شده است. در گروه کالاهای غیرخوراکی و خدمات رقم شاخص به ۲۹۴.۷ درصد رسیده است. تورم ماهانه در گروه کالاهای غیرخوراکی و خدمات در تیرماه ۱۴۰۰، ۴.۴ درصد، تورم نقطه‏ ای، ۴۲.۲ درصد و تورم دوازده‏ماهه، ۴۲.۷ درصد گزارش شده است.
آخرین اظهارنظرهای مسئولان، موید تنش‏ها‏ی آبی، کشاورزی و دام‏پروری در استان خوزستان است اما استاندار بازار تامین اقلام مورد نیاز و اساسی را آرام توصیف کرده است. براساس آنچه سلیمانی دشتکی، استاندار خوزستان اعلام کرده، مشکلات در خوزستان زیاد است و تامین آب شرب و کشاورزی یکی از آن‏ها‏ست. مشکلاتی که اگر حل و فصل نشود، نه ‏تنها تورم در استان خوزستان بلکه در همه کشور را به دلیل وزن بالای این استان در تامین اقلام کشاورزی در ایران، متاثر می‏کند. مدیران استانی از اجرای مصوبات برای حل مشکلات مختلف در شهرهای خوزستان می‏گویند اما حالا با آغاز کار دولت سیزدهم و تغییر احتمالی مدیران استانی در خوزستان، مشخص نیست که طرح ها‏ و برنامه ‏ها‏ براساس برنامه‏ ها‏ی سابق در خوزستان اجرا شود. ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏
 *درآمد سرانه
براساس محاسبه روزنامه فرهیختگان، خوزستان از نظر درآمد سرانه بالاتر از میانگین کشوری است. این روزنامه در محاسبه درآمد سرانه استان‏ها‏ می‏نویسد براساس آمارها، میانگین درآمد سرانه کل کشور با احتساب جمعیتی ۸۳.۵ میلیون نفری در سال ۹۸، در حدود ۳۹ میلیون خواهد بود. در بررسی‌های به عمل آمده مشخص است ۲۴ استان دارای درآمد سرانه‌ای پایین‌تر از میانگین کشوری است و ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏۷ استان تهران، یزد، بوشهر، کهگیلویه ‌و بویراحمد، ایلام، خوزستان و مرکزی از درآمد سرانه‌ای بالاتر از میانگین کشوری برخوردار است. ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏به‌طور دقیق‌تر بوشهر با درآمد سرانه‌ای ۱۶۲ میلیونی، خوزستان با ۱۰۰ میلیون و کهگیلویه ‌و بویراحمد با ۹۷ میلیون تومان در رتبه‌های اول تا سوم درآمد سرانه ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏است و ایلام با ۶۷ میلیون، تهران با ۵۳ میلیون، یزد با ۴۹ میلیون و مرکزی با ۴۴ میلیون تومان درآمد سرانه در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
این درحالی است که ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در رتبه‏بندی استان‏ها‏ از نظر درآمد سرانه بدون نفت، استان خوزستان را در دسته چهارم قرار داده یعنی استان‏ها‏یی که درآمد سرانه آن‏ها‏ ۱۲۱ تا ۲۴۰ میلیون ریال است و برای بهبود کیفیت زندگی مردم به برنامه‏ریزی دولت نیاز دارند. همچنین در این گزارش متوسط درآمد سرانه سال ۹۰ تا ۹۵ برای استان خوزستان ۱۴۳ میلیون ریال و برای سال ۹۵، ۱۳۶ میلیون ریال اعلام شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن