اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

تشکیل کارگروه سم و کود برای حفظ سلامت

ایلنا

مهدی حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در پاسخ به این پرسش که برخی از فعالان اقتصادی بر این باورند که سموم وارداتی از چین کیفیت لازم را ندارند و همین مسئله باعث مرجوع شدن محصولات کشاورزی شده است آیا این موضوع را تایید می‌کنید؟ گفت: سم و آفت‌کش‌ها به ۲ شیوه وارد کشور می‌شود در شیوه نخست، مواد اولیه سموم  وارد و در کشور فرموله می‌شود این سموم به سموم تکنیکال شهرت دارند. در شیوه دوم سموم آماده وارد می‌شود ۲۵ درصد از سموم وارداتی آماده مصرف هستند. پس حدود ۹۷ درصد سموم مورد استفاده در کشور وارداتی هستند.
وی با بیان اینکه از سموم آماده مصرف پیش از واردات در گمرکات نمونه برداری می‌شود، خاطرنشان کرد: آزمایش‌های لازم روی این سموم صورت می‌گیرد و بعد از تایید اجازه مصرف برای آنها صادر می‌شود. پس اگر در این بخش مشکلی وجود ندارد و اگر خلاف این مسئله تایید شود باید بپذیریم که آزمایشگاه‌های سازمان حفظ نباتات مسئولیت خود را به خوبی انجام نداده‌اند باید بگویم که در این بخش هنوز چیزی ثابت نشده است و سلامت سموم آماده به مصرف تایید شده است.
این فعال اقتصادی با اشاره به سهم ۷۵ درصدی سموم تکنیکال در کشور، گفت: در چند سال اخیر گزارشی از آلودگی این سموم به‌دست ما نرسیده است و مشکلی در این زمینه نداشتیم. کیفیت و سلامت سموم تکنیکال باید از سوی انجمن تولیدکنندگان سموم تایید شود و تا آنجایی‌که من اطلاع دارم تولیدات ما در این بخش با استانداردهای جهانی همخوانی داشت.
وی در پاسخ به این پرسش که تقریبا یک ماه از خبر بازگشت محموله‌های کشاورزی می‌گذرد چرا هنوز نتوانستیم ریشه این مسئله را شناسایی کنیم؟ گفت: در این زمینه همه مباحث را نمی‌کنند و شفاف‌سازی نمی‌کنند و کسی جرات ندارد در این باره اظهارنظر مستقیم کند.
این فعال اقتصادی با بیان اینکه درباره فقط یک گزینه باقی می‌ماند و آن سموم تقلبی است، گفت: این سموم به صورت زیرزمینی تولید و به آنها لیبل زده می‌شود و یا ممکن است سموم تقلبی‌ به صورت قاچاق وارد کشور ‌شود.
رییس اتحادیه واردکنندگان سم و کود با اشاره به تشکیل دو کارگروه بررسی کیفیت در اتحادیه، گفت: ما در اتحادیه دو کارگروه تشکیل دادیم کارگروه سم و کارگروه کود. در این کارگروه‌ها از متخصصان و بزرگان بخش خصوصی دعوت کردیم که در یک محفل جمع شوند تا امنیت غذایی را در کشور تامین کنیم چراکه حفظ سلامت مردم باید در اولویت قرار بگیرد.
وی با بیان اینکه باید اجازه واردات سموم جدید به داخل کشور داده شود، بیان کرد: باید اجازه واردات سمومی که دوره کارنس آن ۳ روزه است داده شود. در دوره کارنس، محصول باید در زمین باقی بماند تا باقی مانده آن کامل از بین برود وقتی برداشت شود سم همچنان در محصول خواهد ماند. ممکن است یک کشاورز نداند دوره کارنس یک سم ۱۴ روزه هست و محصول را بعد از ۵ روز برداشت کند اینگونه سموم در محصولات باقی می‌ماند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن