اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

بازار سرمایه و کشورهای همسایه را برای عبور از بحران دریابیم

عباس آرگون

همه گیری ویروس کرونا در ایران و سایر کشورهای جهان عرصه را بر اقتصادها تنگ کرده است. فشار ناشی از همه گیری این بیماری و هزینه های آن بر اقتصادی مثل ایران بیشتر است چراکه سال هاست رنج تحریم را هم تحمل می کند. این تحریم تصمیم های سیاستگذاران را متاثر کرده و به دنبال آن سطح دشواری در فضای کسب وکار هم بیشتر شده است. اما امروز باید چه کرد؟ در دل تهدید کرونا چه فرصت هایی برای اقتصاد ایران نهفته است؟
مهم ترین صدمه به اقتصاد کشور از محل کاهش صادرات نفت رخ داده است. صادرات غیرنفتی هم در ایران نهال نازکی است که به آبیاری بیشتر دولتمردان نیاز دارد.  امروز لزوم توجه به دیپلماسی اقتصادی برای توسعه بازارهای صادراتیِ نفت و دیگر کالاهای ایرانی چند برابر شده است. در شرایطی که تحریم مانع تبادل کالا به نقاط دور جهان می شود، می توان بر بازار کشورهای همسایه به طور ویژه حساب کرد. با ۱۵ کشور با جمعیت قابل توجه هم مرز هستیم و برای حضور  موثر کالای ایرانی در بازار این کشورها به دیپلماسی فعال اقتصادی نیاز داریم تا ارتباطات را برقرار کرده و از بسته شدن مرزها جلوگیری کند. تنوع بخشی به محصولات صادراتی، بهبود فضای کسب وکار، مبارزه با فساد و ثبات در قوانین و مقررات تولید و صادرات هم  از دیگر اقداماتی است که باید برای پایداری اشتغال در بحران کنونی به آن توجه کرد.
یک فرصت دیگر برای اقتصاد ایران، استقبال مردم از بازار سرمایه است. بازار سرمایه می تواند به محلی برای تامین مالی طرح های نیمه تمام تبدیل شود. بسیاری از طرح های نیمه تمام که از توجیه اقتصادی برخوردار است را می توان در قالب شرکت های سهامی در بورس تامین کرد و با طراحی مکانیزم های موثر، سرمایه وارد شده  به بازار را به طور مستقیم به شرکت های مولد  انتقال داد. از محل عرضه های اولیه می توان سرمایه شرکت ها را افزایش داد. هولدینگ های بزرگ می توانند با عرضه بخشی از سهام خود به رونق بازار سرمایه کمک کنند. ظرفیت سازی در بورس به منظور پایداری اشتغالزایی و کمک به جهش تولید از فرصت های امروز است.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن