اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

تزریق مُسکن به اینستکس

وزارت خارجه فنلاند دیروز در خبری از پیوستن شش کشور اروپایی به اینستکس خبر داد به شرط اینکه ایران هم چنان به تعهدات برجامی خود پایبند بماند. معاون سیاسی وزیر امور خارجه، عباس عراقچی هم این خبر را تایید کرد و گفت امیدوار است پیوستن این کشورها به سازوکار مالی اینستکس، انرژی تازه ای به این کانال مالی بدهد و به هرچه عملیاتی شدن آن کمک کند.
وزارت امورخارجه فنلاند در بیانیه خود از کشورهای بلژیک، دانمارک، فنلاند، هلند، نروژ و سوئد به عنوان شش کشور تازه پیوسته به اینستکس نام برده است که اجرای کامل برجام برای آن ها حداکثر اهمیت را دارد. هم چنین در این بیانیه مشارکت در ابزار پشتیبان مبادلات تجاری(اینستکس)  به تکمیل رویه های ملی در این کشورها منوط شده است. اما با توجه به آعاز ایام تعطیلات سال نوی میلادی و پس از آن آغاز تعطیلات سال نوی خورشیدی و راهی که اینستکس در سال گذشته پیمود، عملیاتی شدن آن در ماه های آینده مورد تردید است. 
اینستکس در فوریه سال ۲۰۱۹ میلادی مصادف با بهمن ماه سال گذشته خورشیدی راه اندازی شد اما هنوز عملیاتی نشده و هیچ نقشی در تسهیل روابط تجاری ایران و اتحادیه اروپا نداشته است. با این حال عباس عراقچی در حاشیه سفر به پکن  افزایش تعداد سهامداران اینستکس به هشت کشور را در عملیاتی شدن آن موثر دانست و گفت:« معتقد هستم حتی در شرایط تحریم، اینستکس می تواند نزدیک به ۲۰ درصد روابط اقتصادی ایران را پوشش دهد و در محله بعدی به وضعیت بهتری هم برسیم».
معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، هلگا اشمیت، اعلام کرده بود که اینستکس در ماه ژوئن ۲۰۱۹ مصادف با تیرماه سال ۹۸، عملیاتی می شود اما در مردادماه همین سال برند اربل، اولین رییس اینستکس از سمت خود استعفا داده بود. در شهریورماه سال جاری، ارهارد بوک، دیپلمات آلمانی به عنوان رییس جدید اینستکس انتخاب شد. ارهارد بوک در سپتامبر ۲۰۱۹ به ایران سفر کرد و از آمادگی سه بانک کوچک از کشورهای ایتالیا، فرانسه و آلمان برای همکاری با سازوکار اینستکس خبر داد با این حال تاکنون هیچ خبری مبنی بر اثرگذاری اینستکس بر روابط تجاری دو طرف منتشر نشده است. انتشار خبر پیوستن شش کشور دیگر به اینستکس از سوی بعضی رسانه ها به عنوان عامل کاهش نرخ ارز در بازار آزاد اعلام شده است. نرخ دلار در صرافی ملی دیروز ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان بود که امروز به ۱۲ هزار و ۳۰۰ تومان رسیده است.
 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن