اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

تراشه‌ها و آجرها

ترجمه: نسیم بنایی، آینده نگر/ اکونومیست

دو ساختمان عظیم خاکستری که با مستطیل‌هایی به رنگ آبی، قرمز و زرد تزئین شده، قرار است شبیه‌ترین تصویر به نقاشی معروف پیت موندریان باشد، که پارک صنعتی در جنوب سئول را به نمایش می‌گذارد. درون این ساختمان‌ها، بزرگ‌ترین خطوط تولید تراشه برای لوازم برقی گروه سامسونگ قرار دارند که به صورت شبانه‌روزی یعنی ۲۴ ساعته تولید می‌کنند. ربات‌ها از سقف آویزان هستند و وسایل را می‌سازند. در واقع این ربات‌ها هستند که کار را مرحله به مرحله پیش می‌برند. چند انسان هم به عنوان ناظر اجازه دارند همان اطراف حضور داشته باشند تا به کار ربات‌ها نظارت کنند. در واقع این افراد صرفا برای این حضور دارند که اگر مشکلی پیش آمد، جلوی بروز اتفاقات را بگیرند تا در نهایت محصولات بدون مشکل و باکیفیت تولید شوند.
این ساختمان‌ها و بسیاری از دیگر ساختمان‌ها نظیر این‌ها، در حقیقت قلب اقتصاد کره جنوبی هستند و در دوران همه‌گیری کرونا، همین ساختمان‌هایی که عموما ربات‌ها در آن‌ها کار می‌کنند، توانسته‌اند اقتصاد کره جنوبی را به جلو ببرند. اقتصاد کره جنوبی در سال ۲۰۲۰ یعنی در زمان کرونا ۱ درصد کوچک شد. در همین دوره، تولید جهانی، ۳.۵ درصد کاهش یافت و بسیاری از اقتصادهای بزرگ و ثروتمند جهان وارد رکودهای عمیقی شدند. اما مشکل کره جنوبی چندان هم حاد نبود و انتظار می‌رود امسال حدود ۳.۵ درصد رشد کند. چنین رقمی می‌تواند بهترین رقم برای رشد اقتصادی کره جنوبی در یک دهه گذشته باشد. این اقتصاد از ابتدای سال ۲۰۲۱ تاکنون، توانسته به سطح خود در دوران پیش از شیوع کرونا برسد. وضعیت صادرات در این کشور و همچنین تولید محصولات کارخانه‌ای به حدود پیش از بحران کرونا رسیده‌است. سامسونگ در سال ۲۰۲۰ بیش از سال قبل از آن، درآمدزایی کرد، در حالی‌که همه‌گیری جهان را درنوردیده بود.
کره جنوبی در مهار کرونا کاملا موفق عمل کرد. علاوه بر آن، بخش‌هایی از اقتصاد این کشور توانست خیلی زود با بحران کرونا آشنا شود و نسبت به آن اقدام کند. به همین خاطر است که اقتصاد این کشور عملا دچار مشکل نشد. اشتغال در بخش تولید در کره جنوبی در فاصله ماه ژانویه ۲۰۲۰ تا مارس ۲۰۲۱ تقریبا به صورت پیوسته رشد کرده‌است. ابعاد مختلف این اقتصاد، مدام در حال چرخش بوده و توانسته درآمدزایی کند. همین حالا هم رستوران‌ها کار می‌کنند، بخش‌هایی که به شدت در شرایط کرونا در دیگر کشورها آسیب دیده‌اند.
 چشم‌انتظار خارجی‌ها
کافی‌شاپ‌ها در کره جنوبی گفته‌اند که وضعیت کار کردن برای آن‌ها کاملا عادی است و مثل همیشه مشغول به فعالیت هستند. تنها چند هفته در زمستان بود که این بخش‌ها ناچار شدند شیوه بیرون‌بر را اجرا کنند. از نگاه مردم، همه‌گیری تغییر محسوسی در زندگی و کسب‌وکار آن‌ها ایجاد نکرده‌است. اگر از مردم و کارگرها در خیابان‌های سئول بپرسید، به شما خواهند گفت که در سال ۲۰۲۰ و همین حالا در سال ۲۰۲۱ به صورت کاملا عادی و مثل گذشته مشغول به کار بوده و هستند. در واقع کرونا نتوانسته به آن شکل، ترمز کار کردن را در این کشور بگیرد.
البته در برخی از بخش‌های کره جنوبی، تصویری کاملا متفاوت به چشم می‌خورد. در شهرهای کوچک که چشم‌انتظار دانشجویان خارجی و گردشگران خارجی هستند، وضعیت کاملا به هم ریخته‌است. هر بخشی که نیازمند گردشگر باشد، دچار مشکل شده‌است. برخی از مناطق، کاملا وابسته به دانشجویان بین‌المللی، به‌ویژه چینی هستند. اما وضعیت طوری بوده که خارجی‌ها را پس زده‌است. در واقع خبری از این افراد نبوده‌است. مردمی که در این مناطق زندگی می‌کنند، می‌گویند بدترین وضعیت را در ۳۰ سال گذشته تجربه می‌کنند. برخی می‌گویند فقط چند ماه دیگر می‌توانند به این وضعیت ادامه دهند و عملا زندگی به این شکل، دیگر ممکن نخواهد بود.
نرخ بیکاری در کره جنوبی در ماه ژانویه به ۵.۴ درصد رسید که تقریبا برابر با سطح آن در دوران پیش از شیوع کروناست. اما هنوز هم تعداد افراد بیکاری که در گذشته در صنایع خرده‌فروشی و گردشگری فعالیت داشتند، بسیار بالاست. برخی تحلیل‌گران می‌گویند این وضعیت می‌تواند تهدیدی برای اقتصاد کره جنوبی باشد. دولت در این زمینه اقداماتی داشته تا جلوی بروز بحران در اقتصاد کره جنوبی را بگیرد. حتی برخی پروژه‌های زیرساختی برای اقتصاد سبز هم معرفی شده‌اند که می‌توانند کمک‌کننده باشند. اما راه‌اندازی این پروژه‌ها زمان‌بر است. نکته اینجاست که تعداد مبتلایان در کره جنوبی دوباره در حال افزایش است و این می‌تواند مسئله‌ای نگران‌کننده برای این اقتصاد باشد. واکسیناسیون در این کشور به کندی پیش می‌رود و محدودیت‌ها در برخی از شهرها در مورد مشاغل مختلف اعمال شده‌است. به همین خاطر است که شاید ناگهان قلب اقتصاد کره جنوبی از کار بیفتد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن