اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

بخش خصوصی بهترین مجری پروژه های ساختمانی خارجی است

محمد امیرزاده

همکاری با کشورهای دیگر در زمینه ساخت و ساز یک اقدام مثبت برای توسعه فعالیت های اقتصادی است اما در مورد سند اجرایی همکاری بین ایران و سوریه در زمینه ساخت و ساز، باید دید که در آینده چه رخ می دهد. اگر دولت سوریه در کشور خود مناقصاتی برای ساخت و ساز برگزار کند، بهتر این است که شرکت های ایرانی فعال در بخش خصوصی برای حضور در این مناقصات وارد کار شوند. اگر قرار است دولت ایران اعتباری را برای بازسازی بخش هایی از سوریه یا افغانستان در نظر بگیرد، بهتر این است که این اعتبار را از طریق بخش خصوصی در دیگر کشورها هزینه کند و بازگشت سرمایه را از روش های مرسوم از این شرکت ها مطالبه کند.
مسئله همکاری با کشورهای دیگر در زمینه ساخت و ساز، به این ترتیب نیست که پولی در جایی هزینه شود و این پول بازنگردد. فراموش نکنیم که یکی از راه های توسعه کارهای عمرانی بزرگ، جایگزین نشدن نیروهای سایرکشورها به جای نیروهای خدمات فنی و مهندسی ایران است. دولت ایران اگر اعتبار لازم را برای ساخت و ساز را در اختیار شرکت های بخش خصوصی قرار می دهد، این شرکت ها می توانند در بخش های پربازده این اعتبار را هزینه و سرمایه را به چرخه اقتصادی کشور بازگردانند. ممکن است در طرح هایی مثل سرمایه گذاری در لوله کشی شهرها یا راه سازی، به دلیل مشکلات بودجه ای دولت های خارجی، بازده مورد انتظار به دست نیاید، اما در مورد ساختمان سازی و فروش،  احتمال عدم بازگشت سرمایه مطرح نیست.
در شرایطی که تعامل شرکت های ایرانی با دیگر شرکت های بین المللی دشوار شده، می توان به ترمیم بافت فرسوده به عنوان فرصتی برای اشتغالزایی و رونق صنعت ساختمان نگاه کرد اما نباید فرصت انجام فعالیت های بین المللی را از دست داد. قرار نیست اعتبار دولتی یا پول بخش خصوصی در کشورهای خارجی بدون بازدهی به کار گرفته شود. فعالیت شرکت ها در کشورهای دیگر براساس ضوابط و قوانینی انجام می شود و برای بازگشت سرمایه و سود آن هم مقرراتی وجود دارد که اعمال می شود.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن