اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

تخصیص ارز، چالش عمده واردات دارو

 ایالات متحده آمریکا  فهرست تازه ای از اسامی شرکت ها و  اشخاص حقیقی ایرانی را اعلام کرده  که معامله با آن ها برای شرکت های خارجی پیامدهای مالی به همراه دارد. آیا این تحریم های تازه می تواند واردات دارو به ایران را محدود کند؟  به گفته ناصر ریاحی، رییس اتحادیه واردکنندگان دارو، روند واردات به طور عادی ادامه دارد و تنها مسئله در این زمینه عدم تخصیص ارز است. ریاحی گفت: «یک ماه است که ارز تخصیص داده نشده  و البته واردکنندگان مسائل دولت را درک می کنند. کمبودهایی وجود دارد و دولت تلاش می کند ارز را برای واردات اقلام استراتژیک ذخیره کند. در غیر اینصورت مشکلی برای واردات دارو نداریم».
تخصیص ارز رسمی به واردات دارو و از سوی دیگر مشکلات ناشی از انتقال ارز همواره مورد انتقاد واردکنندگان بوده است. در ماه های گذشته هالک بانک ترکیه به دلیل همکاری با طرف های ایرانی از سوی آمریکا جریمه شد. اکنون انتقال ارز برای واردکنندگان ایرانی دارو چگونه انجام می شود؟ عضو هیئت رییسه اتاق تهران گفت: «برای انتقال پول و واردات دارو مشکلی نداریم و امکان انتقال ارز برای ما وجود دارد. هرچند دوست نداریم اما همچنان از ارز دولتی با نرخ ۴۲۰۰ تومان برای واردات دارو استفاده می کنیم. روابط بانکی برای واردات دارو هم با چالش هایی رو به رو شده است اما انتقال مبالغ درحال انجام است. هرچند مسئولان دیگر درباره روش های تازه صحبت می کنند اما من تمایلی به صحبت ندارم به هرحال روش ها منتقل نیست و به سادگی استفاده از صرافی ها هم نیست».
سعید نمکی،‌ وزیر بهداشت در دی ماه سال جاری اعلام کرد ۹۷ درصد داروهای مورد نیاز مردم در داخل تولید می شود. در سال ۹۷، یک میلیارد و ۳۷۳ میلیون دلار  ارز برای واردات به شرکت های دارویی اختصاص داده شد. در سال گذشته نمایندگان مجلس از تخصیص۳۵۰۰ میلیارد تومان ارز برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی در سال ۹۸ خبر دادند.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن