اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

تبلیغ دارو نباید مصرف آن را تقویت کند

محمود نجفی عرب

تسهیل فرایند صدور مجوز تبلیغات دارو و لوازم آرایشی و بهداشتی در فضای مجازی، دومین مصوبه هیئت مقررات زداییِ وزارت اقتصاد در سه هفته اخیر برای تسهیل فضای کسب وکار است. براساس تصمیم این هیئت، سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت مکلف شده اند آیین نامه مربوط به این کار را تهیه کنند تا استارت آپ ها و دیگر بنگاه های اقتصادی در فضای مجازی به طور قانونی برای تبلیغ محصولات دارویی، آرایشی و بهداشتی فعالیت کنند. در این بین، تعیین ضوابط و چارچوب های تبلیغ کالای حوزه سلامت از اهمیت به سزایی برخوردار است، چراکه در حوزه دارو، حساسیت های خاصی در این زمینه وجود دارد.
تبلیغات دارو  نباید به تقویت مصرف در مردم عادی منجر شود. در همه جای دنیا استانداردهایی برای تبلیغ دارو وجود دارد که باید در کشور ما هم رعایت شده تا به رشد مصرف دارو بدون نظر پزشک دامن نزند. این حساسیت علاوه بر داروهایی که باید با نظر پزشک مصرف شود، در مورد داروهای بدون نسخه که وزارت بهداشت فهرست آن را سالانه به روز و منتشر می کند هم، وجود دارد. بنابراین باید گفت، تصمیم هیئت مقررات زدایی برای قانونی کردن تبلیغ دارو در فضای مجازی، تصمیم خوبی است اما با رعایت ضوابط علمی، فنی و منطقی است که جامعه از آن، بهره مند می شود.
پیشتر تبلیغ یا آگاهی دهی درباره داروها برای گروه پزشکان در بیمارستان ها انجام می شد و امروز مُجاز اعلام کردن تبلیغ در فضای مجازی، هرچند به نوعی کمک به کسب وکارهاست اما ملزوماتی دارد که باید در نظر بگیریم. نسخه پیچی الکترونیکی از دیگر عوامل  در سرعت بخشی به خدمات رسانی در حوزه سلامت و داروست که باید با نظر کارشناسی برای بهبود عملکرد این بخش و با در نظر گرفتن ضوابط و مقررات مشخص، اجرایی شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن