اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

در نهمین نشست کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران مطرح شد : راهکارهای پیشگیرانه برای کاهش باقی‌مانده سموم در محصولات کشاورزی

نمایندگان بخش خصوصی در کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی تهران، بررسی مساله کود و سموم باقی‌مانده در محصولات کشاورزی را ادامه دادند و در نشست نهم خود، بار دیگر روی راهکاری کاهش آن مانند ترویج استفاده از سموم کم‌خطر، آموزش کشاورزان و استفاده از توان نهادهایی چون وزارت بهداشت و سازمان استاندارد شدند.

 اعضای کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران در نهمین نشست این کمیسیون بار دیگر به بررسی موضوع مناقشه‌آمیز باقی‌مانده سموم در محصولات کشاورزی، پرداختند. در جلسه گذشته کمیسیون نیز (اینجا بخوانید)،   این موضوع در دستورکار قرار داشت و در نشستی که جمعی از مدیران دولتی و نمایندگانی از تشکل‌های بخش ‌خصوصی در آن حضور داشتند، دو طرف بر سر دستیابی به راهکارهایی برای رفع این مشکل به بحث و گفت‌و‌گو نشستند.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، پس از نشست اول و تبادل‌نظر نمایندگان دولتی و بخش‌خصوصی، کارگروهی برای هم‌فکری و تعاملات لازم برای شکستن موانعی که بر سر راه کاهش سموم باقی‌مانده در محصولات کشاورزی وجود دارد، تشکیل شد که به گفته علی تقوی‌فر، نایب‌رییس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران، طی برگزاری چند جلسه از این کارگروه، دو طرف به نقاط تفاهم مشترک دست یافته‌اند.

رییس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران در نهمین نشست این کمیسیون، به برخی راهکارهای پیشنهادی برای کاهش باقی‌مانده سموم در محصولات کشاورزی اشاره کرد.

احمدرضا فرشچیان در همین رابطه، یکی از راهکارهای پیشگیرانه در این زمینه را همکاری میان سازمان حفظ نباتات و انجمن واردکنندگان سموم برای شناسایی سموم موجود در داخل کشور و برنامه‌ریزی برای جایگزینی سموم کم‌خطر با سموم پرخطر عنوان کرد.

همچنین به گفته وی، وزارت جهاد کشاورزی نیز در این رابطه می‌تواند وارد عمل شده و نسبت به شناسنامه‌دار کردن محصولات کشاورزی اقدام کند. وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی می‌تواند با حمایت اتاق بازرگانی و همکاری صدا و سیما با ایجاد شبکه تلویزیونی با موضوع زراعت و باغبانی و در راستای برنامه ششم توسعه نسبت به آموزش و ترویج کشاورزان برای مصرف بهینه سموم و ترویج محصول سالم و اهمیت آن در حفظ سلامتی جامعه و محیط‌زیست، اقدام کند.

تسهیل مراحل صدور مجوز و ثبت سموم کم‌خطر در کمترین زمان توسط سازمان حفظ نباتات، حذف تدریجی سموم پرخطر از فهرست سموم مجاز، تخصیص ارز آزاد برای واردات سموم پرخطر و اخذ مالیات از آلوده‌کننده‌های زیست‌بوم‌ها از دیگر راهکارهای پیشنهادی است که رییس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران به آن اشاره کرد.

در این نشست همچنین، راهکارهای دیگری نیز از سوی حاضران در جلسه مطرح شد. سیدمهدی حسینی، رییس انجمن واردکنندگان سم و کود ایران، خواستار تشکیل کارگروهی مشترک میان وزارت بهداشت و بخش‌ خصوصی برای استفاده از توان آزمایشگاه‌های هر دو بخش شد. وی همچنین از وزارت بهداشت خواست تا نظارت و کنترل بیشتری روی کارخانه‌های تولید سموم در کشور اعمال کند.

صدرالدین نیاورانی، عضو هیات مدیره انجمن ارگانیک ایران، نیز اطلاع‌رسانی گسترده به کشاورزان برای خودداری از مصرف سموم پرخطر را مورد تاکید قرار داد و ایجاد دهکده‌های سلامت در جوار سازمان‌های میوه و تره‌بار در سراسر کشور برای جلوگیری از ورود محصولات پرخطر به این مراکز را یکی از راهکارها دانست.

هم‌چنین خانم شکوهی که به نمایندگی از سازمان استاندارد در این نشست حاضر شده بود نیز با بیان اینکه افزایش تعداد آزمایشگاه‌های همکار یکی از اقداماتی است که سازمان استاندارد برای جلوگیری از مصرف سموم پرخطر در محصولات کشاورزی در پیش گرفته است، بزرگترین مشکل را هزینه‌ بالای آزمون و تست محصولات از حیث سموم باقی‌مانده عنوان کرد که به گفته وی از توان مالی کشاورزان خارج است.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن