اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

بی اعتمادی مردم به دولت ها بیل گیتس را نگران کرده است

بیل گیتس، موسس مایکروسافت از کارآفرینان خوش بین به سال آینده میلادی است اما مطلب آخر او در وبلاگش نشان می دهد، او نسبت به سال ۲۰۲۲ نگرانی هایی هم دارد. در آخرین مطلبی که به مناسبت پایان سال ۲۰۲۱  در وبلاگ گیتس منتشر شده، او از پایان همه گیری کرونا و خیزش متاورس به عنوان دو موضوع مهم یاد کرده که سال خوبی را رقم می زند. اما یک مشکل عمده در مسیر تحقق آرزوها و رخ دادن اتفاق های خوب وجود دارد. بیل گیتس می نویسد:«بی اعتمادی مردم به دولت ها یکی از مهم ترین نگرانی هایی من در سال ۲۰۲۲ است».
بیل گیتس می گوید موسسات عمومی باید در مبارزه با تغییرات اقلیمی و ممانعت از همه گیری بعدی نقش مهم تری ایفا کنند. اما اگر مردم دستورالعمل ها و راهنمایی آن ها را رد کنند، در اصل کاری انجام نشده است. بیل گیتس در وبلاگش می نویسد: «اگر مردم به شما اعتماد نکنند، از نوآوری ها و ابتکارات تازه هم حمایت نخواهند کرد. زمانی که بحران های بزرگ از راه برسد، آن ها تمایل کمی به پیروی از دستورالعمل های لازم برای عبور از شرایط سخت از خود نشان می دهند».
بی اعتمادی مردم به دولت ها حتی آثار خود را در دوره همه گیری هم نشان داده است. انتشار اطلاعات نادرست در ایالات متحده آمریکا و دیگر کشورهای جهان روند واکسیناسیون را مختل و نرخ تزریق واکسن کرونا را کاهش داده و در نهایت پایان همه گیری را هم به تاخیر انداخته است.
در سال ۲۰۱۹ یک بررسی نشان داد اعتماد ۷۵ درصد از شهروندان آمریکا به دولت فدرال کاهش یافته است. در نظرسنجی مرکز تحقیقات پیو پیش از همه گیری کرونا ۶۴ درصد از دیگر شرکت کنندگان اعلام کردند اعتماد آن ها به دیگر شهروندان هم کمتر شده است. هم چنین از هر ۱۰ نفر، ۴ نفر اعلام کردند بی اعتمادی باعث می شود حل و فصل مشکلاتی مثل نظام سلامت، مهاجرت ها و حمله های مسلحانه سخت تر شود.
بیل گیتس در مطلب آخر خود در سال جاری میلادی می نویسد «چرخه ۲۴ ساعته انتشار اخبار، سرفصل های جهت دار سیاسی و رسانه های اجتماعی نقش مهمی  در بیشتر شدن شکاف بین مردم بازی می کند و بهتر است دولت به طور موثر برای جلوگیری از انتشار اطلاعات غلط در این پتلفرم ها دست به کار شود».
پیشتر یکی از مهندسان سابق در فیس بوک و سوت زنی که علیه این شرکت افشاگری کرد هم، در این باره هشدار داده بود. فرانسیس در کمیته سنا درباره بحران انتشار اطلاعات غلط و نقش الگوریتم رسانه های اجتماعی در این زمینه گفته بود. اکنون گیتس از اهمیت اقدام سریع در این باره نوشته است. او می گوید «با ادامه بحران انتشار اطلاعات غلط، شهروندان در ایالات متحده آمریکا سیاستمدارانی را انتخاب می کنند که بی اعتمادی را تقویت کنند و این در نهایت، به ناامیدی بیشتر مردم منجر می شود».
حل مشکل بی اعتمادی مردم به دولت ها، از نظر گیتس آسان نیست. او می نویسد «واقعیت این است که من پاسخی ندارم. من می خواهم به جست وجو ادامه دهم و نظر دیگران را هم بخوانم به ویژه جوان ها. من امیدوارم نسلی که امروز، در فضای آنلاین زندگی و رشد می کند، به ایده های تازه ای برای حل بحرانی برسد ریشه عمیق آن در اینترنت است».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن