اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

بورس قرمز پوشید

شاخص کل بازار سرمایه امروز ۲۹ بهمن ماه ۴ هزار و ۶۹۲ واحد ریخت و به کانال ۴۶۸ هزار واحد سقوط کرد. هم چنین شاخص کل هم وزن با ۵۰۸ واحد افت، به ۱۵۲ هزار واحد رسید. شاخص کل قیمت یک هزار و ۲۵۱ واحد ریخت و به ۱۲۵ هزار واحد رسید. شاخص صنعت هم پس از کاهش ۳ هزار و ۹۹۶ واحدی در کانال ۴۲۳ هزار واحد آرام گرفت. معامله سهام گروه مپنا، مخابرات ایران، بانک ملت، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، پالایش نفت بندرعباس، ایران خودرو، بانک تجارت و سایپا بیشترین اثر را در کاهش شاخص کل داشت و در مقابل  معامله سهام گروه مدیریت سرمایه گذاری امید، فولاد خراسان، سرمایه گذاری غدیر، خدمات انفورماتیک، پتروشیمی نوری، پتروشیمی پارس، معدنی و صنعتی گل گهر، سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی مانع افت بیشتر شاخص کل شد.
شاخص کل بازار سرمایه امروز درحالی این میزان افت را ثبت کرد که فردا قرار است چهارمین عرضه اولیه بهمن ماه انجام شود. عرضه اولیه سهام یکی از جذاب‌ترین مکان‌های سرمایه‌گذاری برای عموم است. تعداد مشارکت‌کنندگان در آخرین عرضه اولیه در بازار سهام کشور به مرز یک میلیون و ۴۰۰ هزار نزدیک شده است. با وجود جذابیت بالای بورس برای سرمایه گذاری، مسئولان بورس تعداد سهامداران را خطرناک توصیف کرده اند. هم چنین  عباسعلی حقانی‌نسب، تحلیلگر ارشد بورس در این باره گفت: «شرایطی که این روزها در بورس می‌بینیم، به این دلیل است که کارگزاران سهم‌های عرضه اولیه مردم را به صورت مستقیم وارد بازار می‌کنند و تعادل بورس را برهم می‌زنند و منجر به رشد غیرواقعی شاخص در بورس می شوند. دلیل این اتفاق ورود مستقیم تازه‌واردها به بورس است. متأسفانه در شرایط پیش‌آمده کارگزاران بورس نقش پررنگی دارند. کارگزاران عملا در هرشهری در تیررس مردم هستند و سهم‌های عرضه اولیه را به صورت مستقیم وارد بازار کرده و مردم را به این کار معتاد می‌کنند».
بسیاری از تحلیل گران رشد شاخص بورس را غیرواقعی می دانند. حسین عبده تبریزی هم چنین از بی اثری این رشد بر اشتغال گفته چراکه دولت به دنبال تامین ۱۰۰ هزار میلیارد تومان منابع از بازار سرمایه است و در این بین امکان تامین مالی از بازار سرمایه برای بخش خصوصی و شرکت های کوچک کمتر می شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن