اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

بورس تهران، اولین در منا، دومین در جهان

دبیرخانه فدراسیون جهانی بورس ها اعلام کرد بورس تهران از نظر رشد شاخص اصلی از دسامبر سال ۲۰۱۸ میلادی تا دسامبر سال ۲۰۱۹، با بیش از ۱۳۳ درصد افزایش، پس از بورس جامائیکا در جهان، در جایگاه دوم ایستاده است. براساس این گزارش، بورس تهران در منطقه منا که شامل کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقاست، از حیث رشد شاخص اصلی بورس در جایگاه نخست است. در بورس تهران در  سال ۲۰۱۹ مجموعا حدود ۶۶ میلیارد دلار سهام معامله شد که رشد بیش از ۳۰۰ درصدی را نسبت به ارزش معاملات سال پیش از آن ثبت کرد. ارزش بازار بورس تهران با ۱۲۳ درصد رشد در سال گذشته میلادی در میان بورس های برتر این فدراسیون قرار گرفت. ارزش بازار بورس تهران در پایان سال ۲۰۱۹ به بیش از ۳۲۰ میلیارد دلار رسید. ارزش بازار کل بورس های جهان در همین تاریخ به رقمی بیش از ۷۴ تریلیون دلار بالغ می شود.
شاخص کل بازار سرمایه که در جهان خبرساز شده است، امروز بیش از ۲ هزار واحد رشد کرد و رقم شاخص کل به ۴۲۸ هزار و ۲۱۷ واحد رسید. شاخص قیمت هم امروز با رشد ۵۱۲ واحدی به ۱۱۴ هزار و ۲۸۱ واحد رسید. خرید و فروش سهام ملی صنایع مس ایران، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، سایپا، مخابرات، ایران خودرو، بانک صادرات و بانک تجارت به رشد شاخص کل کمک کرد و در مقابل نماد شرکت هایی مثل صنایع پتروشیمی فارس، مپنا، توسعه معادن  و فلزات، شرکت ارتباطات سیار ایران، پالایش نفت اصفهان و بانک ملت در بین شرکت هایی است که معاملات سهام آن ها مانع رشد بیشتر شاخص کل شده است.
امروز شاخص صنعت هم یک هزار و ۷۶۹ واحد رشد کرد و به ۳۸۲ هزار و ۹۸۸ واحد رسید. رشد بازار اول یک هزار و ۶۱۰ واحد و رشد بازار دوم ۳۵۳۴ واحد بود. ارزش بازار  ۱۵.۵۷۰.۹۸۵ میلیارد ریال است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن