اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

بهره‌برداری از ۱۰ طرح پتروشیمی تا پایان سال ۱۴۰۰

مهر

به گزارش خبرنگار مهر، بهزاد محمدی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در نشست خبری با بیان اینکه در شرایط کنونی و با توجه به مشکلاتی که کرونا در اقتصاد و صنعت ایجاد کرد، رشد تقاضای سالیانه فرآورده‌های نفتی در دنیا به کمتر از ۰.۹ درصد رسیده است، گفت: این در حالی است که تقاضای سالیانه برای محصولات پتروشیمی با رشد پنج درصدی مواجه بوده که نشان‌دهنده لزوم توسعه و تقویت این صنعت است.
وی افزود: با توجه به در اختیار داشتن منابع خوراک گازی و مایع برای واحدهای پتروشیمی در کشور، باید بیش از گذشته و با سرعت بیشتری به توسعه هوشمندانه این صنعت و خلق ثروت در این راستا بپردازیم.
معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با بیان اینکه ۵۸ سال از عمر صنعت پتروشیمی در کشور می‌گذرد، اظهار داشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد ظرفیت تولید این صنعت تا پایان سال ۹۸، ۶۸ میلیون تن بود که طی یک سال گذشته در نتیجه بهره‌برداری از ۱۷ طرح، ۲۵ میلیون تن به این ظرفیت اضافه شد؛ به این ترتیب ظرفیت تولید کل پتروشیمی کشور در پایان سال ۹۹ به رقم ۹۰ میلیون تن افزایش پیدا کرد.
به گفته این مقام مسئول، در سال ۹۹، ۴۰ میلیون تن از انواع خوراک گازی و مایع در اختیار پتروشیمی‌های کشور قرار گرفت که معادل مصرف یک میلیون بشکه نفت خام در روز است، درحالی‌که با تکمیل و بهره‌برداری طرح‌های پتروشیمی که ۵۰ طرح را در بر می‌گیرد، تا پایان سال ۱۴۰۴ این رقم معادل مصرف نفت به دو میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز می‌رسد که نقش پررنگی در پرهیز از خام‌فروشی و ایجاد ارزش افزوده برای منابع هیدروکربوری کشور ایفا می‌کند.
محمدی، تعداد واحدهای پتروشیمی فعال کشور را ۶۷ مجتمع اعلام کرد و توضیح داد: با بهره‌برداری از طرح‌های باقی‌مانده در جهت دوم پتروشیمی که تا پایان سال جاری به مدار تولید اضافه می‌شود، تعداد مجتمع‌های پتروشیمی تولیدی کشور به ۷۷ مجتمع افزایش می‌یابد.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، میزان تولید تجمیع مجتمع‌های پتروشیمی کشور را ۶۲ میلیون تن اعلام کرد و گفت: از این میزان، ۳۵ میلیون تن آن به عنوان محصول نهایی قابل فروش در بازارهای داخلی و خارجی است که معمولاً ۳۰ درصد محصولات تولیدی پتروشیمی در صنایع داخلی کشور، استفاده و ۷۰ درصد آن روانه بازارهای صادراتی می‌شود.
وی ادامه داد: در سال ۹۹ با وجود محدودیت‌های ناشی از تحریم و همچنین کاهش تقاضایی که به دنبال پاندمی کرونا ایجاد شده بود، توانستیم ۲۵ میلیون تن صادرات داشته باشیم که درآمد ۱۰ میلیارد دلاری را از این میزان عاید کشور کردیم.
محمدی با اشاره به اینکه از میزان سبد ۳۵ میلیون تنی محصولات نهایی صنعت پتروشیمی، ۱۰ میلیون تن روانه بازارهای داخلی شد که عایدی ۵ میلیارد دلار را در پی داشت، تصریح کرد: در سال ۹۹، ۴۰ نوع مواد شیمیایی و حدود ۳۴۰ گرید محصولات پلیمری به بازار عرضه شده که در سال ۱۴۰۴ با بهره‌برداری از طرح‌های در دست اجرا، ۲۰ محصول دیگر به سبد محصولات پتروشیمی اضافه می‌شود. این در حالی است که تا پایان سال ۱۴۰۰ با بهره‌برداری از ۱۰ طرح باقی‌مانده از جهش دوم پتروشیمی، ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور به ۱۰۰ میلیون تن می‌رسد.
مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی، متوسط پیشرفت طرح‌های حال حاضر را ۸۴ درصد دانست و توضیح داد: نکته قابل توجه آن است که با تحقق ۱۰۰ میلیون تن ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی درواقع توانسته‌ایم ۱۰۰ درصد برنامه ششم توسعه را در بخش پتروشیمی محقق کنیم این در حالی است که ۴۰ طرح فعال در قالب طرح‌های جهش سوم فعال هستند و در افق ۱۴۰۴ ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور به ۱۳۵ میلیون تن می‌رسد.
وی پیشرفت این ۴۰ طرح را در جهش سوم ۳۱ درصد اعلام کرد و گفت: افزایش درآمد صنعت پتروشیمی (با در نظر گرفتن نرخ ارز پایه در سال ۹۵) به حدود ۳۵ میلیارد دلار می‌رسد و ایران به رتبه دوم تولید محصولات پایه در غرب آسیا می‌رسد.
محمدی افزود: تاکنون ۷۹ میلیارد دلار در صنعت پتروشیمی کشور سرمایه‌گذاری شده و این عدد با اتمام طرح‌های باقی‌مانده از جهش دوم پتروشیمی به ۸۲ میلیارد دلار و با بهره‌برداری از طرح‌های جهش سوم در سال ۱۴۰۴ به ۱۰۵ میلیارد دلار می‌رسد.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به طراحی ۳۳ طرح پیشران در ۶ زنجیره به عنوان فرصت‌های سرمایه‌گذاری اظهار داشت: تاکنون برای متقاضیان سرمایه‌گذاری در این تعداد طرح، مجوز برای ۱۵ طرح صادر شده است؛ ظرفیت تولید این طرح‌ها ۳.۳ میلیون تن با حجم سرمایه‌گذاری ۳.۵ میلیارد دلار است که در نتیجه بهره‌برداری، ۱۸ نوع محصول جدید و خاص برای نخستین‌بار به سبد محصولات پتروشیمی کشور اضافه می‌شود.
به گفته معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی، مهم‌ترین زنجیره طرح‌های پیشران، توسعه زنجیره پروپیلن است که باید در وهله نخست، کمبود این محصول در کشور را جبران کرده، سپس آن را توسعه دهیم. در این راستا طرح‌های تولید پروپیلن از متانول را در نقاطی که متانول وجود ندارد، از گاز طبیعی و نیز گاز پروپان برنامه‌ریزی کرده‌ایم و ظرفیت تولید پروپیلن در نتیجه آن، از یک میلیون به چهار میلیون تن در سال ۱۴۰۴ می‌رسد.
محمدی، بومی‌سازی دانش فنی تولید پروپیلن از متانول را مهم‌ترین اقدام صنعت پتروشیمی در سال ۹۹ دانست و تصریح کرد: برای نخستین‌بار در صنعت پتروشیمی شاهد ساخت و بهره‌برداری از یک طرح کاملاً ایرانی هستیم که محصول راهبردی مانند پروپیلن تولید می‌کند. این در حالی است که ۸۵ نوع کاتالیست در صنعت پتروشیمی به ارزش ۲۷۵ میلیون دلار در سال استفاده می‌شود که از این تعداد ۲۰ نوع کاتالیست عمده در حال حاضر بومی شده و ۱۶ نوع دیگر تا پایان سال جاری بومی می‌شود. در نتیجه ۲۰۰ میلیون دلار از مهم‌ترین و باارزش‌ترین کاتالیست‌ها از سبد ۲۷۵ میلیون دلاری کل کاتالیست‌های صنعت تا پایان سال بومی‌سازی می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن