اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

نبردی واقعی بین خرده فروش های آنلاین چینی

جمعیت در چین تا اندازه ای زیاد است که کار برای بسیاری از استارت آپ ها در آن آسان به نظر می رسد. وجود تقاضای همیشگی و زیاد باعث شده، بعضی استارت آپ ها مثل خرده فروش ها یا دوچرخه یاب اینترنتی به سرعت به سود مناسب برسند. میزان فروش خرده فروشی آنلاینی مثل علی بابا در روز مجردها، که با تخفیف ویژه برای آن ها همراه بود، نشان داد که در چین، نبردی واقعی بین این نوع استارت آپ ها در جریان است.
سی ان بی سی نوشت، خرده فروشی های بزرگ آنلاین در چین یعنی علی بابا، جی دی.کام و پیندودو، وارد مسابقه ای جدی برای فروش بیشتر در نقاط دورافتاده تر کشور شده اند. در کلان شهرهای بزرگ چین مثل پکن و شانگهای، فروش آنلاین تا اندازه ای توسعه یافته که جای کمی برای رشد باقی مانده است. همین باعث شده شرکت های تجارت الکترونیک به شهرهای کوچک و مناطق روستایی بیشتر توجه کنند یعنی جایی که امکان کسب درآمد بالا برای شرکت ها به دلیل هزینه های پایین زندگی وجود دارد.
برای مثال، شرکت علی بابا اعلام کرد نرخ نفوذ این شرکت در مناطق توسعه یافته چین ۸۵ درصد است درحالیکه در مناطق کمتر توسعه یافته به ۴۰ درصد می رسد. اما شرکت اضافه کرد که در پایان فصل در ۳۰ ژوئن، بیش از ۷۰ درصد از افزایش مشتریان فعال این شرکت در سال از مناطق کمتر توسعه یافته بوده است.
خرده فروشی های آنلاین، تنها با تامین خدمات تحویل امکان کار کردن دارند. به دلیل حجم بالای فعالیت شرکت ها در چین، تامین خدمات تحویل به زودی دشوارتر می شود. شرکت پست چین اعلام کرده در ۱۱ نوامبر معروف به روز مجردها در چین که شبیه به جمعه سیاه در ایالات متحده آمریکاست، شرکت های تحویل کالا، بیش از ۵۳۵ میلیون بسته تحویل داده اند.
برای دسترسی به مناطق دورافتاده تر، هر یک از غول های خرده فروشی آنلاین تاکتیک های متفاوتی را اجرا کردند. شرکت علی بابا اعلام کرد ۳.۳ میلیارد دلار دیگر در شرکت کاینایو، در زمینه حمل و نقل سرمایه گذاری کرده است. این شرکت هم چنین در دو شرکت تحویل بزرگ چینی یعنی ZTO  و  YTO هم سرمایه گذاری کرده است. جی دی.کام، اعلام کرد در پنج سال گذشته سرمایه گذاری این شرکت بر شبکه تحویل مرسولات سود فصل دوم آن را رقم زده است. شرکت پیندودو اما اعلام کرده که به دنبال توسعه سیستم های برای تحلیل داده است تا هزینه تحویل را کاهش دهد. این سیستم می تواند با دریافت اطلاعات از سفارش های گذشته و حجم آن، راه های تحویل ارزان تر را به این شرکت نشان دهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن