اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

بهبود روند ترخیص کالا با هماهنگی وزارت صمت و بانک مرکزی

سید محمد جعفری

در کمیسیون تسهیل تجارت و مدیریت واردات اتاق ایران بیش از چهارماه برای ترخیص کالاها از گمرک مذاکره کردیم. بسیاری از کالاها، کالاهای مصرفی نبود بلکه مواد اولیه کارخانجات و کالاهای واسطه ای را هم شامل می شد. به همین دلیل عدم ترخیص یا کندی فرایند ترخیص کالا از گمرک، روند تولید در کشور را دچار آسیب و اشکال کرده بود. دلیل عمده بروز این مشکل هم، روند تخصیص ارز توسط بانک مرکزی و روش های مورد نظر این بانک بود و اینکه گمرک کالاها را بدون دریافت تاییدیه بانک مرکزی ترخیص نمی کرد.
ما در اتاق ایران برای رفع این مشکل با نمایندگان در مجلس شورای اسلامی، وزارت صمت، گمرک و بانک مرکزی گفت وگو کردیم. برگزاری جلسه های متعدد به ما نشان داد هر یک از این ارگان ها توپ را در زمین دیگری می اندازد. بنابراین در کمیسیون مدیریت واردات یک جلسه مشترک با مسئولان گمرک، وزارت صمت و بانک مرکزی برگزار کردیم. در این جلسه مشخص شد دستورالعمل های بانک مرکزی اصلی ترین معضل در ترخیص کالاست. هم چنین وزارت صمت با وجود اینکه مجوز واردات را صادر می کند، به اندازه لازم از واردکنندگان دفاع نمی کرد. گمرک هم تابع قوانین خاص است و نمی تواند به طور خودکار، کالا ترخیص کند. بنابراین برای تسهیل ترخیص کالا از گمرک ها و جان گرفتن خطوط تولید به هماهنگی این دستگاه ها نیاز داشتیم که با رایزنی های بخش خصوصی، این هماهنگی انجام شد.
ما هم به وضعیت خاص کشور آگاهیم و می دانیم که ارز باید مدیریت شود اما قرار نیست با تاکید بر روش های غیرعملیاتی و نادرست، کار را سخت تر کنیم. اکنون با توافق وزارت صمت و بانک مرکزی و تدوین دستورالعمل های تازه، روند ترخیص بهبود یافته و امیدواریم ادامه پیدا کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن