اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

بخش خصوصی می تواند به کاهش مصرف پلاستیک کمک کند

 تنها ۹ درصد از ضایعات پلاستیکی در جهان بازیافت می شود. این جمله، واقعیتی تکان دهنده را توصیف می کند. سیاره زمین به ویژه اقیانوس ها در معرض خفه شدن زیر ضایعات پلاستیکی است. به گزارش مجمع جهانی اقتصاد، به تازگی در خاورمیانه حرکت هایی برای کاهش استفاده از پلاستیک های یک بار مصرف آغاز شده است. این حرکت ها می تواند با حمایت بیشتر بخش خصوصی و دولت ها ادامه پیدا کند. اما کشورهای توسعه یافته چه مسیری را طی کرده اند و چه درس هایی برای دیگران دارند؟
شرکت های بخش خصوصی قدرت زیادی برای اثرگذاری مستقیم بر رفتار مشتریان دارند. می توان برای حامیان محیط زیست و کسانی که از فنجان های چندبار مصرف استقبال می کنند، تخفیف ویژه در نظر گرفت.ممکن است شرکت های مختلف برای عدم استفاده از کارد و چنگال و لیوان های یک بار مصرف پلاستیکی از سوی بعضی مشتریان با سردی رو به رو شوند، اما اگر آن ها این تغییر را وظیفه خود بدانند، بخش عمده ای از مسئله حل شده است.
مشتریان تنها کسانی نیستند که شرکت های بخش خصوصی می توانند بر مصرف پلاستیک از سوی آنان اثر بگذارند. هیچ شرکت تجاری در انزوا فعالیت نمی کند. مجموعه ای از شرکت های همکار وجود دارد که در زنجیره تامین شرکت تعریف می شوند. این زنجیره، فرصتی بی نظیر برای شرکت های تجاری فراهم کرده تا همکاران خود را درباره کاهش مصرف پلاستیک آگاه کنند. اگر کاهش مصرف پلاستیک به عنوان اولویت یک شرکت مطرح شود، می تواند آن را در فرایند معامله به دیگر شرکا معرفی کرده و حتی تحمیل کند. برای مثال، یک شرکت تولید و عرضه کننده پوشاک می تواند پیمانکاری که وظیفه بسته بندی را بر عهده دارد، به استفاده از مواد دیگری جز پلاستیک در بسته بندی وادار کند.
قانون می تواند روند کاهش مصرف پلاستیک را سرعت ببخشد. حرکت شرکت ها شاید نتواند به تغییرات بلند مدت در محیط زیست بینجامد اما این مهم است که قانون چه نظری درباره کار آن ها دارد. این خطر وجود دارد که تلاش یک شرکت برای کاهش مصرف پلاستیک، مشتری را  به سمت شرکت های رقیب سوق دهد، اما با اعمال قانون، زمینه فعالیت برای همه یکسان است. در کشورهایی مثل کاستاریکا، هند و تایوان، دولت استفاده از پلاستیک یکبار مصرف را ممنوع کرده است. درحالیکه در اروپا، اتحادیه متعهد شده تا سال ۲۰۳۰ همه بسته بندی های پلاستیکی با نوع قابل بازیافت آن جایگزین شود.
توسعه فناوری در جوامع مختلف می تواند بر کاهش استفاده از پلاستیک یکبار مصرف اثر بگذارد.  فناوری همیشه راه حل های خوبی برای جایگزین کردن مواد پیش روی شرکت ها قرار می دهد. علاوه بر این، با توسعه شبکه های اجتماعی به عنوان مظهری از رونق فناوری، می توان ارتباطات موثر گسترده ای برای پیشبرد اهداف زیست محیطی ایجاد کرد. یک کار خلاقانه با کمک فناوری برای کاهش مصرف پلاستیک، ارسال پیامک در پارکینگ فروشگاه هاست. پیامکی که به شما یادآوری می کند ساک خرید خود را همراه ببرید تا از پلاستیک استفاده نکنید.
 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن