اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

بانک های پاکستانی با طرف های ایرانی همکاری نمی کنند

توسعه روابط تجاری با کشورهای همسایه، با سنگین تر شدن سایه تحریم ها و فشار بیشتر ایالات متحده آمریکا در اولویت قرار گرفت، با این حال هم چنان مبادلات تجاری ایران با بعضی همسایگان رضایت بخش نیست. به طور کلی ارزش صادرات ایران به ۱۵ کشور همسایه به ۲۵ میلیارد دلار می رسد و به گفته رییس سازمان توسعه تجارت، سهم پاکستان، همسایه شرقی ایران در این بین، تنها ۱.۲ تا ۱.۵ میلیارد دلار است. به گفته زادبوم این میزان صادرات به پاکستان درحالی به ثبت رسیده که ظرفیت صادراتی ما به این کشور ۱۶ میلیارد دلار است اما بسیاری از صادرکنندگان ما به سمت بازار‌های این کشور نمی‌روند.
مسعود مالکی، مدیر کشورهای درحال توسعه اتاق بازرگانی تهران در این باره به سایت خبری پارلمان بخش خصوصی گفت: «مشکلات بانکی از اصلی ترین چالش ها در توسعه روابط تجاری ایران و پاکستان است. هیچ یک از بانک های پاکستانی حاضر به همکاری با طرف های ایرانی نیستند و تا زمانی که روابط بانکی بهبود پیدا نکند، امیدی به توسعه مبادلات تجاری دو کشور نیست».
به گفته مالکی «نکته دیگر تعرفه های ترجیحی است که صادرات ایران به پاکستان را از صرفه اقتصادی برای صادرکننده ایرانی خارج می کند. تعرفه های وارداتی پاکستان برای کالای ایرانی بالاست و همین به بی میلی صادرکنندگان ایرانی دامن زده است. پاکستان عضو سازمان تجارت جهانی است و تعرفه هایش را براساس دستورالعمل های سازمان تنظیم می کند اما ایران عضو  این سازمان نیست».
مدیرکشورهای درحال توسعه اتاق بازرگانی تهران گفت: «اقتصاد ایران و پاکستان مکمل هم نیست. اقتصاد پاکستان مبتنی بر کشاورزی است و محصولاتی مثل برنج و چای تولید می کند درحالیکه کالای صادراتی ایران بیشتر محصولات پتروشیمی، نفت وگاز است که مورد توجه کشورهای صنعتی قرار می گیرد. توسعه صادرات ایران به کشورهایی مثل ترکیه و هند هم، بر پایه صادرات همین دسته از کالاها انجام شده و به ۱۴ میلیارد دلار رسیده است. هم چنین رونق قاچاق در مرزهای ایران و پاکستان مانعی در مسیر توسعه تجارت دو کشور است».
براساس توافق مقامات دو کشور در سال گذشته، برای افزایش مبادلات تجاری ایران و پاکستان تا ۵ میلیارد دلار در سال آینده میلادی هدفگذاری شده است. 
 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن