اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

توسعه استارت آپ ها در گروی کاهش مداخله دولت و بهبود سرمایه گذاری است

پدرام سلطانی در این نشست درباره سرمایه گذاری در اقتصاد ایران گفت: «در ده سال گذشته، نرخ رشد سرمایه گذاری یا تشکیل سرمایه ناخالص در اقتصاد کشور ما منفی بوده است و نسبت به هر سال وضعیت بدتری پیدا کردیم. در پایان سال ۹۸ به جایی رسیدیم که میزان سرمایه گذاری در کشور ما از میزان استهلاک سرمایه های انباشته یعنی سرمایه گذاری های انجام شده در سال گذشته کمتر شده است. اندازه سرمایه گذاری نسبت به کل تولید ناخالص داخلی در دهه ۸۰ در اقتصاد ایران ۳۰ درصد بوده که در سال ۹۸ به ۱۸ درصد و در سال ۹۹ به ۱۵ درصد رسیده است».
پدرام سلطانی در این نشست به انحراف سرمایه گذاری در کشور هم اشاره کرد و گفت: «در ۱۵ سال گذشته پس از خصوصی سازی، بخش حاکمیتی یا عمومی غیردولتی در کشور ما به طور سرطان گونه رشد کرده که جریان سرمایه گذاری را منحرف کرده است. این بخش مالیاتی پرداخت نمی کند که به توسعه اقتصاد کمک کند و سودی که به فعالیت های اقتصادی اش تعلق می گیرد،  در داخل کشور انجام نمی شود یا صرف موارد غیراقتصادی می شود. شرکت های متعلق به  آستان ها، نهادهای نظامی و غیردولتی در این بخش ها اقتدار اقتصادی را در کنار اقتدار سیاسی دنبال کرده اند. امروز هم با حضور در اکوسیستم استارت آپی دنبال اقتدار داده اند. توجه این شرکت ها به استارت اپ های بزرگ به این دلیل است که این استارت آپ ها منبع و ذخیره داده اند».
شریف نظام مافی، رییس اتاق مشترک ایران و سوییس هم در این نشست درباره سرانجام مذاکرات وین، برجام و اثر آن بر سرمایه گذاری گفت: « سرمایه گذاری شرکتی مثل نسله در کشوری مثل پاکستان با وجود مشکلات داخلی، چندبرابر ایران است چراکه در سطح سیاسی کلان، دعوایی با جهان بیرون از خود ندارد.  سیاست درباره ایران به مسئله رقابتی بین جناح دموکرات و جمهوری خواه تبدیل شده است و فرصت اقتصادی ما این باره ممکن است  در سال ۲۰۲۴، با به قدرت رسیدن جمهوری خواهان محدود شود. سرمایه ترسوست، بنابراین امیدی به جذب قابل توجه سرمایه خارجی در این دوره نداریم».
نظام مافی گفت:«ما در ایران مسئله ای مثل اف ای تی اف را به نزاع جناحی تبدیل کردیم و آن را حل نکردیم. گلوگاه های صادراتی خود را بستیم و شرایط را سخت تر کردیم. اگر برجام ۲ عملی شود، فضا بازتر می شود اما مشکلات دیگری هم در داخل داریم که باید حل کنیم».
به گفته نظام مافی«کشورهای بسیاری از جمله ترکیه و کره جنوبی، با سرمایه گذاری دولتی دوره شکوفایی خود را آغاز کرده اند. دولت ایران هم در زیرساخت ها سرمایه گذاری کرده اما در رفتار سرمایه ای خود به بلوغ نرسیده و هم چنان رقیب بخش خصوصی است. طی سال های گذشته مداخله دولت در انواع و اقسام حوزه های اقتصاد از جمله تامین کالاها به زیان مردم تمام شده است و امروز شرایط به اندازه ای دشوار است که نمی توان با تصمیم های ناگهانی و قطع یارانه دولتی زندگی مردم را سخت تر کرد چراکه قیمت ها به یکباره و به میزان زیادی افزایش پیدا می کند».
رییس اتاق مشترک ایران  وسوییس هم چنین گفت:«کشور ما باوجود تحمل سخت ترین تحریم ها از هم نپاشید و این نکته مهمی است. باید درباره عدم مداخله دولت گفت وگو کنیم تا در روزهای پویایی و بهبود اقتصاد، اجرای تصمیم هایی از جمله کاهش مداخله دولت در اقتصاد را از یاد نبریم و آن را اجرایی کنیم».
در پایان این نشست پدرام سلطانی به فعالان استارت آپی توصیه کرد برای جذب سرمایه با بخش خصوصی واقعی همکاری کنند چراکه دریافت سرمایه از نهادهای عمومی و سازوکارهای غیرخصوصی، با روح فعالیت استارت آپی در تضاد است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن