اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

بازی نهنگ ها در بازار بیت کوین

بازار ارزهای مجازی با پرچمداری بیت کوین در سال ۲۰۲۱، به بازاری پرطرفدار برای سرمایه گذاران خرد و کلان تبدیل شده است. از ایلان ماسک، تا بیل گیتس درباره بازار اظهارنظر کردند و بازار را تغییر دادند. قیمت بیت کوین در یک هفته گذشته به آستانه ۶۰ هزار دلار رسید اما امروز با بیش از ۱۵ هزار دلار افت، در مرز ۴۵ هزار دلار مقاومت می کند. دلیل افت و خیز قیمت این ارز مجازی چیست؟ تحلیل گران از نهنگ ها در بازار بیت کوین به عنوان بازیگران اصلی در نمایشنامه نوسان نرخ این ارز مجازی یاد می کنند. اما نهنگ ها در بازار بیت کوین به چه کسانی گفته می شود؟ و این نهنگ ها چطور بر بازار اثر می گذارند؟
نهنگ در بازار بیت کوین به شخص یا نهادی گفته می شود که میزان زیادی بیت کوین نگه می دارد. نزدیک به ۱۰۰۰ نفر در بازار بیت کوین سهمی بیش از ۴۰ درصد از بازار را در اختیار دارند. نهنگ ها می توانند نرخ بیت کوین را دستکاری کنند. با نوسان نرخ بیت کوین در هفته های گذشته، نهنگ ها بیش از همیشه مورد توجه قرار گرفتند.
به گزارش تلگراف، براساس داده های موجود، نزدیک به ۱۳ درصد از کل بیت کوین های موجود در بازار به ارزش ۸۰ میلیارد دلار در ۱۰۰ حساب شخصی نگه داری می شود. هم چنین  ۴۰ درصد از مجموع بیت کوین ها که ارزش آن ۲۴۰ میلیارد دلار تخمین زده شده در ۲۵۰۰ حساب شناخته شده در بازار از ۱۰۰ میلیون حساب است.
اما نهنگ ها چطور بر قیمت بیت کوین اثر می گذارند؟
کوین دسک اعلام کرده تنها ۱۰۰۰ بیت کوین در ۲ هزار و ۳۳۴  آدرس نگه داری می شود. معاملات این حساب ها به تغییرات عظیم در بازار می انجامد که محاسبات سرمایه گذاران خرد را بر هم می ریزد.
در نوامبر سال ۲۰۲۰، کوین دسک داده های صرافی هایOKEX   را برای رسیدن به توضیحی درباره اثرگذاری نهنگ ها بر نوسان بیت کوین مطالعه کرد و نوشت نهنگ ها و سازمان ها اغلب بیت کوین را در شرایط افت قیمت می خرند و زمانی که قیمت بالا می رود، می فروشند. این باعث می شود بخش بزرگی از سرمایه گذاران به سود لازم نرسند. دیوید جرارد، نویسنده کتاب Attack of the 50 Foot Blockchain و از فعالان شناخته شده بازار ارزهای مجازی می گوید:«بازیگران بزرگ به راحتی قادرند قیمت را تغییر دهند. بازار تبادل ارزهای مجازی، محدود است و هر یک از نهنگ ها قدرت تخریب آن را دارند. حجم بازار ارزهای مجازی بالا نیست. هر شیطنتی در این بازار ممکن است، چیزی که در بازارهای متمرکز وجود ندارد».
اما آینده بیت کوین چیست؟ وزیر خزانه داری جدید آمریکا، ژانت یلن، به تازگی پیشنهاد کرده سیاستگذاران، ارزهای رمزنگاری شده مثل بیت کوین را به دلیل احتمال استفاده در فعالیت های غیرقانونی محدود کنند. با این حال به نظر می رسد دولت بایدن آنقدرها که باید، با ارزهای مجازی مخالف نیست چراکه گری جنسلر، متخصص ارزهای مجازی را به عنوان رییس کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا در نظر گرفته است.
 براساس گزارش اینسایدر، سیگنال های دولت فدرال نسبت به ارزهای مجازی  از ژانویه سال ۲۰۲۰، گیج کننده بوده است اما اکنون دولت بایدن از راه رسیده و همراهی آن با این جریان، ممکن است آینده رمزارزها را تغییر دهد. اما در این بین پرسش های اساسی وجود دارد که دولت بایدن باید به آن پاسخ دهد. از جمله اینکه آیا صندوق ETF مبتنی بر بیت کوین شکل می گیرد یا ارز مجازی به عنوان اوراق بهادار در نظر گرفته می شود؟

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن