اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

بازدهی منفی بورس تا امروز

ارزش معاملات بورس در ۲۱ روز کاری خردادماه در مقایسه با اردی بهشت ماه سال جاری، ۴۸ درصد افزایش یافته است. براساس ارزیابی نشریه بورس ازوضعیت بازار سرمایه، به طور تقریبی، ارزش معاملات بورس از ۶۹ هزار میلیارد تومان در اردیبهشت سال جاری، به ۱۰۲ هزار میلیارد تومان در خرداداماه سال ۱۴۰۰ رسیده است. گزارش ها نشان می دهد حجم سهام معامله شده از ۹۲ میلیارد سهم به بیش از ۱۵۱ میلیارد سهم رسیده که معادل ۶۴ درصد افزایش است.
از آغاز سال جاری تاکنون، حجم و ارزش معاملات بازار سهام (اول و دوم) به ترتیب ۳۰۵ میلیارد سهم و ۱۸۶ هزار میلیارد تومان بوده است. در خردادماه سال جاری در مقایسه با ماه گذشته، دفعات معاملات بازار سهام هم به طور تقریبی ۱۸۲ درصد رشد کرده است و از ۶.۷ میلیارد دفعه به حدود ۱۸.۸ میلیارد دفعه رسیده است. 
در پایان خردادماه هم چنین ارزش بازار نسبت به ماه گذشته یک درصد افزایش یافته  و ۴۴ هزار میلیارد تومان بیشتر شده است. ارزش بازار اکنون ۴.۶۶۶ هزار میلیارد تومان است.
میزان بازدهی کل بورس از آغاز سال جاری تا پایان خردادماه ۱۰- درصد گزارش شده است.
بیشترین ارزش معاملات در خردادماه سال جاری متعلق به شرکت های پالایش نفت اصفهان، ایران خودرو، صنعت غذایی کورش، بانک ملت، ملی صنایع مس ایران، فولاد مبارکه اصفهان و سایپا بوده است. هم چنین بیشترین حجم معاملات در نمادهای ایران خودرو، سایپا، گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو، بانک تجارت، بانک ملت و پارس خودرو گروه بهمن انجام شده است.
شاخص کل بازار سهام که اردیبهشت ماه را با رقم یک میلیون و ۱۵۴ هزار واحد به پایان برده بود، در پایان خردادماه به رقم یک میلیون و ۱۶۸ هزار واحد رسید. درصد تغیری سالانه شاخص کل بازار سهام ۱۰.۶۳- درصد و درصد تغییر ماهانه آن ۱.۲۰ درصد گزارش شده است.
از آغاز سال جاری تاکنون تنها ۳ عرضه اولیه سهام در بورس انجام شده است. صنعت غذایی کورش، لیزینگ بانک کارآفرین و گروه مدیریت ارزش سرمایه صندوق بازنشستگی کشوری سهام خود را در بورس عرضه کردند.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن