اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

بازدهی بورس مثبت است

در ۲۰ روز کاری در نخستین ماه تابستان سال جاری، ارزش معاملات بورس از ۱۱۹ هزار میلیارد تومان عبور کرد. براساس گزارش آمار معاملات بورس اوراق بهادار تهران که در نشریه بورس در ماه جاری منتشر شده، ارزش معاملات در تیرماه ۱۴۰۰ نسبت به خردادماه ۱۷ درصد افزایش یافته است. ارزش معاملات در خردادماه ۱۰۲ هزار میلیارد تومان بود. هم چنین حجم سهم معامله شده از حدود ۱۵۱ میلیارد سهم به بیش از ۱۵۲ میلیارد سهم رسیده که معادل یک درصد افزایش است.
از آغاز سال جاری تاکنون، حجم و ارزش معاملات بازار سهم، بازار اول و دوم، به ترتیب ۴۴۴ میلیارد سهم و ۲۸۲ هزار میلیارد تومان بوده است. در تیرماه ۱۴۰۰ در مقایسه با خرداد ماه همین سال، دفعات معاملات بازار سهام به طور تقریبی ۴ درصد افزایش یافته و از حدود ۱۸.۸ میلیارد دفعه به حدود ۱۹.۵ میلیارد دفعه رسید. ارزش بازار در پایان تیرماه۱۴۰۰ در مقایسه با خردادماه ۱۴۰۰ در حدود ۶۷۷هزار میلیارد تومان برابر با ۱۵ درصد افزایش یافته و تقریبا از ۴.۶۶۶ هزار میلیارد تومان به ۵.۳۴۲ هزار میلیارد تومان رسیده است. درصد گردش معاملات در تیرماه ۱۴۰۰ به رقم ۲ رسید که در مقایسه با ماه قبل ۳ درصد افزایش را نشان می دهد. میزان بازدهی کل بورس از آغاز سال جاری تاکنون یک درصد بوده است. نسبت قیمت به درآمد در ماه گذشته هم به ۱۰.۵۵ درصد رسیده است.
 
شاخص کل بازار سرمایه که در پایان سال گذشته به رقم یک میلیون و ۳۰۷ هزار واحد رسیده بود، در پایان خرداد به رقم یک میلیون و ۱۶۸ و در پایان تیرماه ۱۴۰۰ به رقم یک میلیون و ۳۱۱ هزار واحد رسید. به این ترتیب شاخص کل بازار سهام نسبت در تیرماه نسبت به مردادماه ۱۲.۲۱ درصد و نسبت به سال گذشته ۰.۲۸ درصد تغییر را نشان می دهد. هم چنین شاخص کل هم وزن نسبت به سال گذشته ۸.۳۵- درصد تغییر کرده است و اما در تیرماه نسبت به رخدادماه، ۸.۹۳ درصد رشد در این شاخص ثبت شده است.
 در ماه گذشته بیشتر بازدهی در معاملات نماد دلقما، شرکت دارویی لقمان ثبت شده است. بازدهی این نماد ۹۷ درصد بوده است. هم چنین نماد خفنر برای شرکت فنرسازی خاور، بازدهی ۵۸ درصدی و نماد کالا بازدهی ۵۷ درصدی را ثبت کرد. کمترین میزان بازدهی در معاملات نمادهای خزر، غاذر و وسکرمان ثبت شده است. بیشترین حجم معاملات در تیرماه متعلق به سهام شرکت های خودرویی است. سایپا، ایران خودرو و پارس خودرو در رتبه های نخست در بیشترین حجم معاملات قرار گرفتند. معاملات شرکت گروه دارویی برکت بیشترین ارزش را در تیرماه ۱۴۰۰ ثبت کره است.سرمایه گذاری تامین اجتماعی، پالایش نفت اصفهان، ملی صنایع مس ایران، فولاد مبارکه، سایپا و ایران خودرو در رتبه های بعدی قرار گررفتند. سهم برکت از کل ارزش معاملات ۵.۲ درصد بوده است.
از آغاز سال جاری تاکنون، تنها ۴عرضه اولیه در بورس انجام شده است. در این عرضه های اولیه سهام  صنعت غذایی کورش، لیزینگ کارآفرین، گروه مدیریت ارزش سرمایه صندوق بازنشستگی کشوری و سپیده ماکیان وارد بازار شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن