اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

ایران در واردات واکسن کرونا چابک عمل نمی کند

*قرار بود بخش خصوصی برای واردات واکسن اقدام کند.  واردات واکسن از هند و چین در چه مرحله ای است؟
برای واردات ۳ میلیون دوز واکسن آسترازنکا از هند اقدام کردیم. گشایش اعتبار انجام شده و همه مراحل طی شده  اما به دلیل موج شدید بیماری در این کشور، واردات  واکسن از هند دچار مشکل شده است. دولت این کشور صادرات واکسن را ممنوع اعلام کرده و هر محموله ای باید با مجوز دولت از این کشور خارج شود. واکسن های سفارشی ایران متعلق به هند نیست و از شرکت دیگری خریداری شده با این حال باید فرایندهای اداری آن طی شود. دو هفته ای است که فعلا مجوزهای لازم در هند صادر نشده است. هم چنین برای واردات واکسن از چین از مسیر کشور ثالث اقدام کردیم.
*چرا واردات واکسن کرونا طولانی شده است؟
همه کشورها می خواهند واکسن بخرند و واریانت های تازه کرونا باعث شد بسیاری از کشورهای تولیدکننده قید صادرات را بزنند و شرکت ها را مجبور کنند واکسن ها را برای خودشان  نگه دارند. متاسفانه کشور ما هم در این زمینه چابک عمل نمی کند. واکسن هایی که وارد شده، غیر از  مواردی مثل ۱۳۰ هزار دوز واکسن باهارات و اسپاتنیک، اهدایی صلیب سرخ به هلال احمر بوده است. درواقع از مسیر تعامل دو سازمان بشردوستانه تامین شده است. در دوماه نخست امسال به دلیل شرایط جهانی، فرصت خوبی برای خرید واکسن توسط بخش خصوصی فراهم شد اما به دلیل بورکراسی داخلی این فرصت از دست رفت. در آن زمان مسئله پایداری واکسن و انقضای آن در کنار فرایند کند واکسیناسیون در کشورهایی که واکسن سفارش داده بودند، دست به دست هم داد تا فرصتی برای  دیگر کشورها فراهم شود. اما ما از این فرصت استفاده نکردیم. باتوجه به اینکه بحث تولید واکسن داخلی را هم داریم، مقررات در کشور ما پایدار نیست و این ریسک  کار را افزایش داده است.
*همچنان حاشیه های مربوط به واکسن وارداتی داغ است. ریشه این حاشیه ها در چیست؟
در یک دوره دولت به هر شرکتی مجوز واردات واکسن داد. شرکت هایی که در حوزه واردات دارو فعالیت نمی کردند هم مجوز گرفتند و قیمت هایی اعلام کردند که حاشیه ساز شد.  این درحالی است که سازمان استاندارد نسبت به واردات دارو حساسیت زیادی دارد. اگر شرایط محیطی داروی تزریقی ۱۰ دقیقه تغییر کند، استاندارد دارو را قبول نمی کند و دستور امحا می دهد.
*این شرکت ها هنوز فرصت واردات دارند؟
اخیرا اعلام کردند شرکت هایی که از مجوز آن ها ۶۰ روز گذشته دیگر نمی توانند دارو وارد کنند و باید دوباره برای مجوز اقدام کنند که به طور حتم، شرکت های نامرتبط مجوز دریافت نمی کنند.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن