اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

اگر می خواهید پولدار شوید، استارت آپ راه آن نیست

ورونیکا فرسنو

 ورونیکا فرسنو، نویسنده eu-startups در این مطلب از چند استارت آپ اروپایی می گوید که با ایده حل مشکلات نه لزوما ثروت آفرینی، رشد کرده اند. 
رویای یک کارآفرین چیست؟ تغییر دادن جهان یا پولدار شدن؟ یا هر دو؟ پولدار شدن به معنای خرید خانه و خودروی بیشتر است یا به معنای سرمایه گذاری روی آدم ها، ایده ها و فناوری برای تغییر جهان؟ پاسخ شما به این پرسش ها، متناسب با جغرافیایی که در آن زندگی می کنید، متغیر است. من یک ایده رویایی درباره استارت آپ و نوآوری دارم. من فکر می کنم راه انداختن یک کسب وکار صرفا با هدف رسیدن به ثروت نیست یا بهتر بگویم، کارآفرینی، ثروت آفرینی برای گروهی از مردم یا سازمان هاست. در واقع با کارآفرینی به قدرتی می رسیم که در ادامه می تواند به تغییر جهان کمک کند.
سال ۲۰۲۰، سالی است که همه گیری کرونا و مقابله با آن در اولویت قرار گرفته است با این حال به نظر من، امسال سال تغییر ایده ها، آزمودن و ساختن آن هاست. براساس آمار، تعداد زیادی از استارت آپ ها این روزها شکست خورده اند و این یعنی ادامه مسیر برای کسب وکارها دشوار است. شکست این استارت اپ درس دیگری هم برای ما دارد و آن هم این است: رشد استارت آپ نباید هدف شماره یک آن ها باشد، بلکه رشد استارت آپ همراه با رشد شهر و جامعه ای که در آن کار می کنند، اهمیت دارد. داستان این استارت آپ ها که در ادامه می خوانید حرف من را اثبات می کند.
موتورهای جست وجو  و درختکاری
نسل های اخیر، بحرانی مثل همه گیری کرونا را تجربه نکرده بودند اما آن ها، از سقوط دیوارها، انقلاب ها و جنگ ها جان سالم به در برده اند. در شهری که دیواری شهروندان را از هم جدا کرده بود، الگویی تازه برای کارآفرینی متولد شد که همان اکوسیاست. این شرکت در سال ۲۰۰۹ توسط کریستین کرول ایجاد شد و چه کسی فکرش را می کرد در زمانه ای که گوگل پرچمدار موتورهای جست وجوست، یک موتور جست وجوی جدید موفق شود. اکوسیا ۸۰ درصد یا بیشتر از سود حاصل از فعالیت خود را به جنگل زایی و کاشت درخت اختصاص داده است. این استارت آپ در برلین آلمان پایه گذاری شده است.
چاپ سه بعدی زندگی می بخشد
یکی از دستاوردهای جالب فناوری در سال های اخیر، فناوری چاپ سه بعدی است. ۳DHubs  در سال ۲۰۱۳ در آمستردام، دو نفر به نام های برام دی زوارت و برایان گرت این شرکت را تاسیس کردند. ایده ۳DHubs  در دوره دانش آموزی به ذهن آن ها رسیده است. آن ها فکر کردند که چرا از چاپگرهای سه بعدی برای ساخت محصول نهایی استفاده نکنند؟ آن ها می خواستند از تمرکزگرایی در تولید فاصله بگیرند. ۳DHubs   هفت سال عمر کرد تا به سد کرونا رسید اما همه گیری برای این شرکت فرصتی بود. این شرکت در آغاز همه گیری برای بیمارستان ها شیلد برای محافظت کادر درمان از بیماری تهیه کرد و در کاهش پیامدهای همه گیری کرونا موثر بوده است.
باتری ها آینده سبزتری می سازند
نمی توانیم به باتری ها فکر کنیم اما از زنجیره منفی اثرگذاری آن ها بر محیط زیست چشم پوشی کنیم. Northvolt  شرکتی است که ماموریت خود را، ساخت باتری هایی با آسیب کمتر برای محیط زیست تعریف کرده است. این شرکت در سال  ۲۰۱۶ در استکلهم توسط پائولو کروتی و پیتر کارلسون راه اندازی شده و امروز در شهرهای مختلفی در اروپا فعالیت می کند. باتری هایی که این شرکت تولید می کند، همه قابل بازیافت است و در فرایند تولید آن از انرژی های تجدیدپذیر استفاده می شود.
نتیجه
ایده کسب وکارهایی که اینجا درباره آن ها خواندید، چند سال پیش بسیار دور از ذهن و شاید غیرعملیاتی به نظر می رسید اما سال ۲۰۲۰، ثابت کرد که چنین کسب وکارهایی تا چه اندازه مورد استقبال اقتصادها و جوامع قرار می گیرد و این فناوری ها مورد نیاز جهان است. اکنون این کسب وکارها دیگر محدود به ایده های خوبی نیستند که جایزه ببرند یا سرمایه گذاران به آن ها دقت نکنند. آن ها به فناوری های اصلی تبدیل شده اند و ما می توانیم از داستان ها درس بگیریم. آن ها یک کسب وکار را با ایده حل مشکلات زیست محیطی، چالش های انرژی و سلامت ساخته اند. به عبارت بهتر، موفقیت این کسب وکارها به معنای موفقیت شهرها و جوامعشان بوده است.  

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن