اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

ارز دیجیتال در بازارهای مالی نقش اول را به دست می آورد؟

بیش از ۲ دهه است که پی پل  در زمینه خدمات پرداخت آنلاین فعالیت می کند. تعداد کاربران این برنامه اکنون به بیش از ۴۰۳ میلیون نفر می رسد. بنابراین، انتشار خبر امکان نگهداری و معامله ارزهای دیجیتال در پی پل برای کاربران انگلستان، در ۲۳ اوت امسال، بازار رمزارزها را دچار نوسان کرد. بیت کوین پس از انتشار این خبر،  به بالاترین قیمت در سه ماه گذشته رسید. اما آیا می توان نوسان ناشی از خدمات تازه پی پل را آغازی بر اوج قیمت بیت کوین در نظر گرفت یا رشد قیمت کنونی، یک نوسان کوتاه مدت دیگر در تاریخ پرفراز و نشیب بازار ارزهای دیجیتال و پول های غیرمتمرکز است؟
متیو اسپارکس در سایت نیو ساینتیست می نویسد کاربرانی که در ایالات متحده آمریکا با پی پل، ارز دیجیتال خریده و نگهداری می کنند، نسبت به دیگر کاربران، دوبار بیشتر از پی پل استفاده کرده اند. خوزه فرناندز از مدیران پی پل، بر این اساس می گوید:«انتظار داریم ارزهای دیجیتال در طولانی مدت نقش مهمی در پرداخت های کاربران ایفا کند».
اقبال عمومی نسبت به بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال در حال رشد است اما عده محدودی این ارزهای را می خرند. یک بررسی در اوت سال ۲۰۱۹ نشان داد تنها ۳ درصد از مردم در انگلستان، ارز دیجیتال خریداری کردند. این رقم در ژوئیه سال ۲۰۲۱ به ۸ درصد رسیده است. فراهم کردن امکان خرید ارزهای دیجیتال با یک کلیک نقش موثری در افزایش این رقم داشته، اما مسئله در این بازار تنها خرید نیست. مردم به راهی برای خرج کردن این ارزها هم نیاز دارند.
شرکت های بزرگی مثل مایکروسافت و خودروسازی تسلا، بیت کوین را به عنوان ابزار پرداخت پذیرفته اند. هم چنین بعضی خرده فروشی ها مثل کافی شاپ ها و سوپرمارکت های بزرگ یا فروشندگان سخت افزار، ارزهای دیجیتال را به عنوان ابزار پرداخت قبول کرده اند. همین باعث شده بعضی کشورها رویکرد خود را به پرداخت با ارزهای دیجیتال تغییر دهند.
در انگلستان، کاربران پی پل امکان خرید کالا و خدمات با ارزهای دیجیتال را ندارند، آن ها تنها می توانند این ارزها را در پی پل بخرند، بفروشند یا نگهدارند. اما در ایالات متحده آمریکا، این شرکت امکان خرید کالا و خدمات با ارزهای دیجیتال را برای کاربران فراهم کرده است. این امکان، باعث شده بسیاری از خرده فروشی ها بدون ایجاد تغییری خاص یا خطری در فرایند انتقال، ارزهای دیجیتال را در ازای کالا و خدمات از مردم بپذیرند و در پی پل، آن را به دلار تبدیل کنند.  
اما در انگلستان ماجرا متفاوت است. کارول الکساندر، از اساتید دانشگاه ساسکس می گوید: «خطر استفاده از ارزهای مجازی به دلیل امکان دستکاری گسترده در آن توسط بازیگران بزرگ بازار، بالاست».
گروه های کوچک می توانند به نوسان های بزرگ در ارزش رمزارزها دامن بزنند. به همین دلیل در بخش خدمات مالی سنتی، مقاومتی درباره توسعه پرداخت ها با این ارزها وجود دارد. اگر بیت کوین را به طور مستقیم به عنوان وسیله پرداخت دریافت کنید، ممکن است پیش از تبدیل، ارزش آن به شدت افت کند.
الکساندر به همین دلیل می گوید:«نمی توان روزی را تصور کرد که پرداخت با ارزهای دیجیتال به جریان اصلی در بازارهای مالی تبدیل شده است. اول باید دستکاری هایی که در بازار می شود را شناخت».
ارز دیجیتال، برپایه سسیتم های غیرمتمرکزمالی کار می کند بنابراین نظارت بر آن بسیار مشکل است. بسیاری از شرکت های ثبت شده در این باره، به شدت مورد نظارت قرار گرفته اند. در ژوئیه، مقامات مالی انگلستان با تصویب قوانینی فعالیت بایننس، یکی از بزرگترین صرافی های رمزارز را در این کشور محدود کردند.
همچنان موانع زیادی برای توسعه و ترویج ارزهای دیجیتال در بازارهای مالی وجود دارد که از جمله آن، محدودیت های استفاده از انرژی، نوسان ها و پیچیدگی های بازار است. بنابراین می توان گفت راه طولانی تا تبدیل رمزارزها به جریان اصلی در بازارهای مالی و فضای کسب وکار وجود دارد.
اما بعضی همچنان پافشارانه باور دارند مزایای فناوری به اندازه ای است که خیلی زود این ارزها به جریان اصلی در بازارهای مالی تبدیل می کند. مزایایی مثل توان حفظ ارزش برابر تورم، درجه پویایی، نرخ تبدیل پایین و امکان پرداخت های بزرگ.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن