اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

ادامه روند رشد شاخص کل بازار سرمایه

شاخص کل بازار سرمایه تا پیش از ساعت ۱۳ امروز با صعود به کانال ۶۴۳ هزار واحد و سقوط تا کانال ۶۲۴ هزار واحد، یک هزار و ۳۳۷ واحد رشد کرد. شاخص کل هم وزن با ۰.۰۱ درصد افت به ۲۱۹ هزار و ۷۲۹ واحد رسید. شاخص قیمت با رشد ۳۵۶ واحدی به ۱۶۶  هزار و ۴۴۰ واحد رسید و شاخص صنعت هم یک هزار و ۴۱۸ واحد رشد را ثبت و در کانال ۵۵۴ هزار واحد قرار گرفت. امروز در بازار ۶ میلیون سهم در  به ارزش شش هزار میلیارد تومان معامله شد.
صعود شاخص کل تا کانال ۶۴۳ هزار واحدی، ناشی از بازگشایی نماد فارس بود. تجارت نیوز در این باره نوشت، بازگشایی نماد فارس که ۴۴ درصد بالاتر از قیمت پایانی خود اتفاق افتاد، موجب تاثیر مثبت ۱۶ هزار واحدی بر شاخص کل بورس تهران شد. اتفاقی کم‌سابقه که منجر به ورود شاخص کل به کانال ۶۴۳ هزار واحدی شد. با وجود این رشد همانطور که حدس زده می‌شد، نهاد ناظر بازگشایی فارس را باطل کرده و انجام مجدد حراج بدون محدوده نوسان را در دستور کار قرار داده است. چرا که تا پیش از این نهاد ناظر معاملات اغلب نمادهایی که با بیش از ۳۰ درصد مثبت بازگشایی می‌شدند را باطل می‎‌کرد.
با این حال بازگشایی شرکت هلدینگ خلیج فارس که یکی از غول‌های بورس تهران به حساب می‌آید در هر صورت می‌تواند بر روند شاخص تاثیر بگذارد.
در دو روز اول هفته جاری، شاخص کل بازار سرمایه بیش از ۲۵ هزار واحد رشد کرد. پیش از شروع معاملات امروز دوشنبه نمادهای غاذر، دکوثر، چدن و کیسون به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت متوقف شدند. گزارش ها نشان می دهد صف های خرید هم چنان شلوغ است. عرصه سهام شرکت های دولتی به دستور رییس جمهور در بازار سرمایه می تواند جانی به سمت عرضه ببخشد. ارزش سهام این شرکت ها دو میلیارد دلار برآورد شده است و قرار است سهام آن ها با تخفیف ۲۰ تا ۲۵ درصد عرضه شود.
شاخص کل بازار بورس ایران از زمان ثبت اولین مورد کرونا تا اوایل ماه میلادی جاری ۳۰ درصد رشد کرده است. بنابر اعلام مسئولان بورس، ۱۴ درصد مردم ایران کد معاملاتی بورسی دارند و  سرمایه گذاری در بورس در بازه سه تا پنج ساله از بازار طلا و ارز پیشی می گیرد. با توجه به روند رشد شاخص کل بازار سرمایه، تمایل مردم به حضور در بورس و خرید سهام به ویژه عرضه اولیه بیشتر شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن