اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

آمادگی بخش‌ خصوصی برای ساماندهی به وضعیت زیست‌محیطی شهر تهران

در بیستمین جلسه کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق تهران مطرح شد

 در بیستمین جلسه کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران، بررسی وضعیت آبیاری مزارع با آب‌های نامتعارف در جنوب شهر تهران و آثار زیست‌محیطی و بهداشتی آن، با حضور رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران و چند تن از مدیران این سازمان مورد نقد و کنکاش فعالان اقتصادی قرار گرفت. این نشست با توجه به تداوم خطر شیوع کرونا و رعایت اصول بهداشتی به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد.

همچنین در این نشست، گزارشی در ارتباط با آثار کووید-۱۹ بر صنعت نفت و گاز جهان و راهکارهایی برای برون‌رفت از بحران پیش‌آمده از سوی کارشناس شرکت گسترش انرژی پاسارگاد ارائه شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، در ابتدای این جلسه رضا پدیدار رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران، به بیان برخی اخبار و اتفاقات حوزه نفت و انرژی طی دو هفته گذشته پرداخت و در این رابطه به کاهش تولید نفت اوپک و کنترل عرضه نفت و بازگشت قیمت‌ها به ثبات نسبی اشاره کرد. وی همچنین به تاسیس نهاد مستقل تنظیم‌گر بخش برق اشاره کرد و این اتفاق را گامی مثبت در پیش‌برد امور صنعت برق دانست.

آخرین وضعیت زیست‌محیطی کشت محصولات در جنوب تهران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران در این نشست، به اقدامات صورت گرفته این سازمان در راستای توقف کشت سبزی و صیفی‌جات در استان تهران با استفاده از آب‌های نامتعارف خبر داد و با اطمینان اعلام کرد که در حال حاضر در این استان هیچ کشت نامتعارفی صورت نمی‌گیرد.

کریم ذوالفقاری به ابلاغ الگوی کشت متناسب با شرایط اکولوژیک استان تهران در سطح ۱۷۵ هزار هکتار بر اساس برنامه اقتصاد مقاومتی و احکام برنامه ششم توسعه، اشاره کرد و افزود: در این راستا و جلوگیری از کشت با آب‌های نامتعارف، ممنوعیت کشت برنج به تمامی ادارات جهاد کشاورزی شهرستان‌های تابعه استان تهران و بهره‌برداران ابلاغ شده‌است.

وی در این رابطه تصریح کرد که برای جلوگیری از کشت‌ با آب نامتعارف در استان، با بررسی‌های میدانی و تهیه شناسنامه و پایش مستمر مزارع سبزی‌کاری، اقدامات فوری مقابله با آبیاری از طریق فاضلاب در این اراضی صورت گرفته و متخلفان به مراجع قانونی معرفی شده‌اند.

ذوالفقاری همچنین به برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه بهره‌برداران و کشاورزان در راستای عدم استفاده از آب‌های نامتعارف در کشت خود، اشاره کرد و یادآور شد که در این رابطه، تهیه و تدوین فیلم‌های آموزشی و پخش در صدا و سیمای جمهوری اسلامی در دستورکار قرار گرفته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران سپس با بیان اینکه بر اساس قانون، این سازمان وظیفه‌ای در کنترل و پایش آب‌های نامتعارف ندارد و دیگر سازمان‌ها و دستگاه‌ها متولی آن هستند، افزود: این در حالی است که بودجه کافی برای پرداخت در قالب یارانه به کشاورزان استان در راستای الگوی کشت غلات و ممنوعیت از کشت هرگونه سبزی و صیفی‌جات در مناطق دارای آب‌های نامتعارف، وجود ندارد و کشاورزان نیز با توجه به سود بالاتر کشت سبزی و صیفی‌جات در مقایسه با کشت گندم، تمایل بیشتری به کشت سبزی و صیفی‌جات دارند.

آمادگی بخش‌خصوصی برای حل معضل آب‌های نامتعارف

در ادامه، رضا پدیدار، رئیس کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق تهران، از پیگیری فنی و کارشناسی موضوع استفاده از آب‌های نامتعارف در کشت سبزی و صیفی در جنوب تهران، در اتاق بازرگانی تهران خبر داد و یادآور شد که پارلمان بخش خصوصی پایتخت آماده استفاده از توانایی کارشناسی خود در تهیه الگوی کشت مناسب با شرایط اکولوژیک و همکاری با سازمان جهاد کشاورزی است.

وی با اشاره به اینکه برای حل مشکلات این حوزه، می‌توان از ظرفیت بهینه انجمن‌های تخصصی و استارت‌آپ‌های فعال عضو اتاق تهران نیز استفاده کرد، تصریح کرد که رسیدگی به این معضل در شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش‌خصوصی استان تهران می‌تواند کارساز باشد.

هم‌نوایی کرونا و اختلافات در اوپک‌پلاس

در ادامه این جلسه، محمدمهدی مظفر از شرکت گسترش انرژی پاسارگاد به تحلیل گزارشی با موضوع صنعت نفت و گاز پس از کووید-۱۹ پرداخت. به گفته وی، هم‌افزایی بحران‌های کووید-۱۹ و تعارضات اوپک پلاس در تاریخ صنعت نفت و گاز جهان بی‌سابقه بوده و وضعیت فعلی این صنعت احتمالا تا پایان فصل دوم سال ۲۰۲۰ ادامه خواهد یافت.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود که وضعیت مازاد عرضه باید تا پایان سال مرتفع شود اما هنوز هم در سطح پایین تر از سطح پیش از بحران قرار دارد.

این فعال اقتصادی در این گزارش به تحلیل قیمت نفت و پیش‌بینی‌ها از آینده قیمت‌ها در این بازار پرداخت و سناریوها برای هر یک از بخش‌های صنعت نفت و گاز در دوران رکود ناشی از کرونا و کاهش عرضه را تشریح کرد.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن