کمپین نفس

تقاضا برای ظروف پلاستیکی دو برابر شد/لزوم تغییر فوری در دستورالعمل‌های وزارت بهداشت

رئیس انجمن ملی صنایع پلیمر ایران، گفت: برای افزایش تولید ظروف، نیازمند تغییرات فوری در دستورالعمل های وزارت بهداشت هستیم؛ چراکه در ۱۳ روز گذشته، تقاضا به صورت روزانه ۲ برابر می شود.

سعید ترکمان در گفتگو با خبرنگار اکسپورتنا با اشاره به پیوستن انجمن ملی صنایع پلیمر ایران به «کمپین نفس» درباره اقدامات این انجمن در راستای افزایش غیرمنتظره تقاضای برای ظروف پلاستیکی پس از شیوع کووید ۱۹، اظهار داشت: انجمن ملی صنایع پلیمر ایران دارای ۱۲ انجمن تخصصی زیر مجموعه است که تعداد کمتری از  تولیدکنندگان ظروف مواد بهداشتی، با تشکل‌ها در ارتباط هستند و شاید تا ۲ روز پیش که کمپین نفس راه‌اندازی شد، تنها ۱۰ تولیدکننده برای تولید این محصولات به ما تایید داده بودند.

وی با اشاره به اینکه انجمن در تلاش است واحدهای تولیدی دیگری از این محصولات را نیز برای آغاز همکاری متقاعد کند، عنوان کرد: اکنون با ۱۰۰ واحد تولیدی وارد مذاکره شده ایم و برخی از آنها با تغییر در ساختار تولیدی خود و افزایش تولید در حال همکاری هستند؛ اما با این حجم از تولید باز هم نسبت به تقاضا عقب هستیم و باید تلاش کنیم تا عرضه و تقاضا به یکدیگر نزدیک شوند.

پِت را جایگزین پلی‌اتیلن کنید

رئیس انجمن ملی صنایع پلیمر ایران ضمن انتقاد از دستورالعمل های وزارت بهداشت کشور تاکید کرد: بر اساس این دستورالعمل ها باید ظروف نگهداری مواد ضدعفونی کننده از جنس پلی‌اتیلن باشند که پس از ۲ سال ظرف و مظروف، با فعل و انفعالات شیمیایی با یکدیگر مخلوط نشوند؛ اما امروز که میزان مصرف به این حد افزایش یافته است و مواد ضدعفونی‌کننده ظروف کمتر از ۲ سال مورد استفاده قرار می‌گیرند، می توان از ظروف با جنس پِت هم استفاده کرد که توانایی تولید در تیراژ بالای آنها وجود دارد.

وی ادامه داد: استفاده از ظروف پِت برای مواد ضدعفونی‌کننده، اکنون در دستورالعمل های وزارت بهداشت تعریف نشده و امکان افزایش تولید را به ما نمی دهد. به عنوان مثال اکنون نیروی انتظامی برای استفاده ارگان خود، سفارش ظرف برای مواد ضدعفونی‌کننده داده است که قطعا در این شرایط بحرانی، کمتر از یک روز استفاده می شود؛ پس در صورت داشتن تایید وزارت بهداشت امکان استفاده از پِت ها برای این نوع موارد وجود دارد.

ترکمان درباره استفاده از ظروف با حجم بالا نیز توضیح داد: هفته گذشته مرکز پژوهش‌های پتروشیمی، حجم بالایی از ماده اولیه تولید ظروف را در اختیار NGOها قرار داد تا برای مصرف خیریه‌ها تولید شود؛ بر این اساس، اکنون این میزان از مواد شوینده و ضدعفونی کننده در حال بازگشت است؛ چراکه مشکلات زیاد، نیروی انسانی کم و آلوده شدن برخی از نیروهای خیریه‌های مذکور، اجازه استفاده درست از این محصولات را نمی‌دهد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال یک بسته ۲۰ لیتری مایع ضدعفونی کننده با قیمت تمام شده ۶۰۰ هزار تومان برای تولیدکننده در زمان مصرف باید در ظروف کوچکتر قرار داده شود که همین انتقال، باعث سرریز شدن و هدر رفتن مواد می شود و اگر بخواهیم در بازار آزاد آن را تهیه کنیم، مبلغی بالغ بر ۲ میلیون تومان هزینه برمی دارد و عملاً منابع ما را از بین می برد.

ترکمان در پاسخ به اینکه آیا ارتباط سیستماتیکی میان وزارت بهداشت، تولیدکنندگان محصولات مرتبط، سازمان غذا و دارو و تولیدکنندگان ظروف این محصولات وجود دارد تا نیازمندی های خود را به یکدیگر اعلام کنند نیز، گفت: متاسفانه در شرایط کنونی و شیوع بیماری کووید ۱۹ نه تنها ایران؛ بلکه اکثر کشورهای جهان در شبکه‌سازی دچار مشکل هستند. به عنوان مثال ترکیه که در شبکه‌سازی از ما قویتر است نیز، در این مورد دچار مشکل است.

رئیس انجمن ملی صنایع پلیمر ایران درباره میزان افزایش تقاضا در این مدت اظهار داشت: بیشتر تولید ظروف مواد ضدعفونی‌کننده برای بیمارستان ها و مراکز درمانی کشور صورت می‌گرفت که تولیدکنندگان بر اساس همین میزان، فعالیت خود را انجام می دادند.

افزایش ۲ برابری روزانه تقاضا از ابتدای اسفند

وی ادامه داد: با توجه به اطلاعات واصله از شرایط شیوع بیماری کووید ۱۹ در چین تقاضا در بهمن ماه امسال ۲ برابر قبل شد که همین میزان از ۱۳ روز گذشته که شیوع این بیماری در ایران نیز افزایش یافت، روزانه ۲ برابر می شود.

ترکمان ضمن تاکید بر اینکه تمام ظرفیت‌های خالی تولید ظروف پلاستیکی در حال فعالیت است، گفت: اکنون با مشکلاتی در این زمینه رو به رو هستیم و تقاضای ۲ برابری روزانه در این زمینه نیز، قابلیت تشخیص واقعی یا کاذب بودن را ندارد.

به گفته وی، شبکه توزیع این نوع کالاها نیز خلاصه در بخش های بهداشتی و درمانی کشور شده است؛ اما برای فروش در داروخانه‌ها و مصارف خانگی، داروخانه‌ها امکان توزیع کالای بدون مارک را ندارند، از این رو به عنوان مثال برخی شرکتها، ظروف مخصوص به خود را دارد که باید با مارک مشخص در بازار توزیع شود؛ چراکه در غیر این صورت در بُعد روانی روی جامعه تاثیر منفی خواهد داشت.

رئیس انجمن ملی صنایع پلیمر ایران با اشاره به اینکه مدیرکل صنایع شیمیایی و سلولزی وزارت صمت باید به تقاضای این حوزه پاسخ دهد، گفت: اکنون تولیدکننده در چنین شرایطی حتی با سود کم نیز تحت فشار است و در نهایت تصمیم خواهد گرفت که یک شیفت بیشتر تولید نداشته باشد.

به گفته وی، اکنون در کمپین نفس در تلاش هستیم تا از واحدهای تولید که قصد کمک نقدی داشتند، تقاضا کنیم تا مواد اولیه مازاد خود را که برای مصرف بعد از سال نو تهیه کرده اند، در اختیار تولیدکنندگان ظروف قرار دهند تا بتوانیم از توانمندی و امکانات خود اعضا برای تولید بیشتر این ظروف که امروز نیاز جامعه است، استفاده کنیم.

به گفته ترکمان، اکنون یک شرکت تولیدی در کشور در حال رایزنی برای واردات قالبی از سوی شرکت مادر خارجی خود برای تولید ظروف است که این قالب وزنی چند تنی دارد و قرار است با هواپیما وارد کشور شود؛ اما متاسفانه وزارت بهداشت نمی تواند این قرارداد را امضا کند؛ چراکه مصرف کننده نیست. این موارد نشان دهنده ناکارآمدی سیستم های سنتی کشور است که خود را در شرایط بحرانی به رخ ما می کشد.

وی تاکید کرد: اکنون در کمپین نفس بر آن هستیم تا مشکلات را تا جای ممکن مرتفع کنیم و هر فرد مسئول ۴۰ شرکت شده است که برخی از آنها نزدیک به ۲ سال است که فعالیت ندارند. این کمپین در تلاش است تا مشکلات آنها را تا جای ممکن بر طرف کند که این شرکت ها حداقل با ۱۰ درصد از ظرفیت خود فعالیت کرده و تا حدودی مشکلات را برطرف کنند.

گفتگو: نیلوفر جمالی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن