اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

اعضای اتاق بازرگانی تهران: تصمیم‌گیران باید از خسارت قطعی یک هفته‌ای اینترنت آگاه شوند / ۲۶۵۰ میلیارد تومان خسارت به کسب‌وکارهای فعال در حوزه فناوری اطلاعات

کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در جلسه‌ای به بررسی آمارها و خساراتی پرداختند که در پی قطع یک هفته‌ای اینترنت به وجود آمد. طبق آمار مطرح شده در این جلسه، سال گذشته با وجود اینکه رشد اقتصاد کشور منفی بوده، صنعت فناوری اطلاعات رشد ۴/۶ درصدی را تجربه کرده اما با قطع اینترنت در ۱۶۳ ساعت، این کسب‌وکارها بالغ بر ۲۶۵۰ میلیارد تومان خسارت دیده‌اند؛ بنابراین به نظر می‌‌رسد با وجود این خسارت قابل توجه، چنین رشدی را سال دیگر از این صنعت شاهد نباشیم.

فرزین فردیس، عضو اتاق بازرگانی تهران و عضو هیات مدیره پارس سامان و صباسل به ارائه آماری از خسارات قطعی یک هفته‌ای اینترنت پرداخت. او گفت: «ما در هفته‌ای که گذشت ۱۶۳ ساعت قطعی اینترنت داشتیم. با توجه به سهم ۲.۷ درصدی حوزه فناوری اطلاعات در تولید ناخالص داخلی که ۱.۲ درصد مستقیم فناوری اطلاعات و ۶۰ درصد از ۱.۵ درصد بخش ارتباطات هم مرتبط با صدا و داده است و با فرض ۳۰۰ روز کاری مفید، نرخ دلار ۱۲۰۰۰ تومانی و تولید ناخالص داخلی کل ۴۵۰ میلیارد دلاری کشور، خسارت مستقیم به کسب‌و‌کارهای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات بالغ بر ۲۶۵۰ میلیارد تومان بوده است.»

او ادامه داد: «هزینه خسارت مستقیم به سایر بخش‌های اقتصاد هم ۶۳۰۰ میلیارد تومان بوده است که این عدد با توجه به نقش حداقل ۵ درصدی زیرساختی ICT در سایر حوزه‌های اقتصاد که به آن سهم اقتصاد دیجیتال اطلاق می‌شود، برآورد شده است. این نکته را هم اضافه کنم که نقش زیرساختی ICTدر دنیا بین ۵ تا ۳۰ درصد تخمین زده می‌شود و در این محاسبه کمترین میزان آن فرض شده است.»

خسارت به برندهای نمادین کشور، دیگر هزینه‌ای بود که فرزین به آنها اشاره کرد و برای این موضوع از ترند شدن هشتگ‌هایی مانند استارت‌آپ رانتی، استارت‌آپ کاسب تحریم و استارت‌آپ وصل نام برد.

رشد کلمه مهاجرت بعد از اتصال اینترنت

بعد از اتصال به اینترنت کلمه «مهاجرت» در بخش ترندهای گوگل، با رشد قابل توجهی روبرو شد. فرزین ضمن اعلام این خبر گفت: «ما در حال تحمیل فشار بر بخشی هستیم که تحریم روی آن تأثیر کمتری دارد. با این تصمیم خیلی از کسب‌وکارهای سنتی که به این حوزه وارد شده‌ و سرمایه‌گذاری کرده بودند ناامید شدند. از سوی فعالین بخش خصوصی لازم است این هزینه‌ها گفته شود که این موضوع رویه نشود.»

افشین کلاهی، رئیس کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان اتاق ایران دیگر سخنران این نشست بود. او درباره شبکه ملی اطلاعات و الزامات آن گفت: «بحث شبکه ملی اطلاعات و الزامات آن سال‌هاست مطرح می‌شود و برای همین روزها در نظر گرفته شده است. در این چند روز نشان داده شد اگر اینترنت قطع شود در شبکه داخلی می‌توان کارهایی انجام داد. البته این هنر وزارت ارتباطات است که باعث شده کسانی که در کشور هستند اما عقاید ما را ندارند تاکید کنند الزامات شبکه ملی اطلاعات رعایت شود تا اینترنت را قطع کنیم.»

او اضافه کرد: «درباره اینترنت چند نوع نگاه وجود دارد نخست اینکه عده‌ای طرفدار قطع کامل اینترنت هستند. ایدئولوگ‌ها که این مساله برایشان هزینه ندارد و کاسبانی که در صورت بروز این اتفاق منافعی دارند در این دسته قرار می‌گیرند. دسته دیگر افرادی هستند که مانند ما به هزینه‌ها و خساراتی که وارد شده مشرف هستند و اینترنت را نماد ارتباط با خارج از کشور می‌دانند. گروه دیگری هم هستند که می‌گویند اینترنت اصلاً نباید قطع شود. ما وظیفه داریم تا جایی که می‌توانیم تاثیرگذار باشیم و با نمایش اتفاقات بگوییم چه مسائلی در این مدت ما و اقتصادمان را تهدید کرده است.»

شهاب جوانمردی، مدیرعامل هلدینگ فناپ و عضو اتاق بازرگانی تهران درباره شفاف کردن هزینه این تصمیم گفت: «ما باید هزینه‌های این مساله را برای کسب‌وکارهایی که اینترنت برای آنها حیاتی است پررنگ کنیم. اتفاقی که یک بار افتاد کاملاً تکرارپذیر است. باید تمام تمهیدات لازم را بررسی کرد که اگر دوباره این اتفاق رخ داد هزینه‌های آن کمتر از گذشته باشد.»

در پایان اعضای اتاق بازرگانی تهران اعلام کردند حدود ۴۰ سال است که در تمام اقتصاد کشورمان، شاهد اتخاذ تصمیمات ناگهانی هستیم. آنها در پایان اعتقاد خود را اینطور مطرح کردند:«یک تصمیم ناگهانی مانند دلار ۴۲۰۰ تومانی به اقتصاد کشورمان ضرر میلیاردی وارد کرد. در بحث صادرات از سال گذشته حدود ۴۰ بخش‌نامه صادر کردند؛ این سردرگمی‌ها به حدی بود که هشت هزار صادرکننده کشور از رده خارج شدند. اتخاذ چنین تصمیماتی در کشور ما امری عادی شده اما باید تصمیم‌گیران را از چنین تصمیمات و عواقبی آگاه کرد.»

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن