اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

آیا شاخص کل دوباره سبز می‌شود؟

علی سنگینیان، رئیس سابق کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران، با اشاره به نتیجه ناهماهنگی نهادهای دولتی و اثرگذاری آن در بورس، تاکید کرد که حمایت دولت می‌تواند درس گرفتن از این تجربه‌ها و عدم تکرار این ناهماهنگی‌ها باشد.

 در روزهایی که شاخص کل بورس، دو اسبه در مسیر نزولی تاخت برداشته و تابلوی قرمز بازار سرمایه بسیاری را نگران کرده، برخی نیز معتقدند که شاخص‌ها حالا وارد دوره اصلاح شده و از واقعی شدن چهره بازار سرمایه خبر می‌دهند.

تا لحظه تنظیم این گزارش در روز دوشنبه ۲۷ مرداد ۹۹، شاخص کل عدد یک میلیون و ۸۱۵ هزار واحد را نشان می‌دهد که نسبت به هفته گذشته که شاخص از مرز دو میلیون واحد گذر کرده بود، افت قابل توجهی را به ثبت رسانده‌است.

علی سنگینیان، عضو سابق هیات نمایندگان اتاق تهران و از فعالان بازار سرمایه، علت ریزش ناگهانی شاخص‌ها طی روزهای گذشته را ناشی از ناهماهنگی رخ داده میان مسئولان اجرایی و برخی وزارتخانه‌ها دانست و به گفته وی، عدم‌تحقق وعده‌هایی که از سوی دولت داده شده بود، سیگنال‌های اشتباه را روانه بازار سرمایه کرد.

وی در گفت‌و‌گو با روابط عمومی اتاق تهران، با بیان اینکه خبرهای ضد و نقیض روزهای گذشته که از سوی دولت مخابره شد، به تشدید نگرانی‌ها در بازار سرمایه و صاحبان سهام انجامید، افزود: اتفاق اخیر نشان داد که دولتمردان در تبعات تصمیم‌گیری‌های سیاسی و اقتصادی خود، تامل نمی‌کنند و برخی اقدامات ناپخته از سوی دولت، نظم بازار را به راحتی برهم می‌زند و این در حالی است که از نظر اصول بنیادی، تغییر و تحولی در وضعیت بازار سرمایه رخ نداده و این بازار، روال معمول هفته‌های قبل را ادامه می‌داد.

سنگینیان در پاسخ به این سوال که ورود حقوقی‌ها به صف فروش طی روزهای گذشته، تا چه اندازه در افت شاخص کل اثر داشت، گفت: همه حقوقی‌ها در بازار سرمایه، به یک گونه رفتار نمی‌کنند و در مقاطعی، شاهد این هستیم که این بخش از بازیگران اصلی بازار سرمایه که باید لنگر این بازار نیز باشند، به مانند حقیقی‌ها رفتار و واکنش هیجانی نشان می‌دهند و منجر به آن می‌شود که بازار یک‌طرفه شود.

به گفته وی، در شرایط استاندارد، بازیگران بازار سرمایه استراتژی مشخصی در این بازار دارند که باعث می‌شود تا نوسانات بازار کنترل شود اما در مقاطعی نیز کنشگران این بازار، چه حقوقی‌ها و چه حقیقی‌ها، همگی به یک‌گونه عمل می‌کنند.

با این حال، عضو سابق هیات نمایندگان اتاق تهران بر این باور است که با توجه به مجموع نقدینگی کنونی در بازار سرمایه و انگیزه‌های موجود در سرمایه‌گذاران، بورس همچنان جذاب است و طی روزهای آتی روند این بازار مثبت و رو به جلو خواهد شد.

علی سنگینیان در پاسخ به این پرسش که حمایت مورد ادعای دولت از بازار سرمایه و سرمایه‌گذاران در این بازار، در شرایط پیش‌آمده کنونی چه می‌تواند باشد، تصریح کرد که دولتمردان و وزارتخانه‌ها به ویژه وزارت نفت و وزارت اقتصاد، طی هفته‌های اخیر تجربه ناهماهنگی با یکدیگر و عدم تحقق وعده‌های داده شده را کسب کردند و نتیجه گفته‌های ضد و نقیض خود را در بازار سرمایه دیدند، بنابراین دست‌کم از تکرار این تجربه خودداری کنند.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن