اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

۳۰ درصد واحدهای مسکونی روستایی سند ندارند

منبع: ایلنا

محمدرضا شاملو در جمع خبرنگاران با اشاره به همکاری‌های صورت گرفته با شرکت ملی پست برای انجام خدمات الکترونیکی و در بستر سامانه راهبر به روستاییان برای انجام امور مرتبط با مسکن روستایی اظهار داشت: بنیاد مسکن تقریبا در تمام پهنه سرزمینی کشور فعالیت دارد و خدمات متنوع و متعددی را در مناطق روستایی ارائه می‌دهد. از جمله تعمیرات واحدهای مسکونی و ناشی از وقوع حوادث، صدور اسناد مالکیت، صدور مجوزهای فعالیت‌های مسکونی واقع در محدوده‌های روستایی، صدور مجوزهای مرتبط با طرح‌های هادی و…
وی ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۴۰ هزار روستا با ۲۰ میلیون نفر جمعیت دارای طرح هادی هستند که خدمات متنوعی را از بنیاد مسکن دریافت می‌کنند و برای دریافت هرگونه خدمات و انجام هر فعالیتی باید پروانه و مجوز مورد نیاز را از بنیاد مسکن اخذ کنند.
معاون عمران روستایی بنیاد مسکن و عضو هیات عامل این بنیاد با بیان اینکه با حجم بسیار گسترده‌ای از انواع درخواست‌ها به ویژه در مناطق روستایی مواجه هستیم، گفت: طبق تفاهمی که با شرکت ملی پست انجام شده، قرار بر این است بخشی از این پروانه‌ها و ارائه خدمات از طریق دفاتر ICT شرکت پست در روستاها و از طریق سامانه راهبر انجام شود و پوشش‌های لازم در این بستر صورت می‌گیرد.
شاملو افزود: از این پس دیگر نیازی نیست روستاییان برای دریافت خدمات و اخذ مجوزها و پروانه‌های مربوطه به ادارات بنیاد مسکن مراجعه کنند و این از جلوگیری از هزینه‌های تردد و همچنین صرفه‌جویی در زمان بسیار اثرگذار است.
وی با اشاره به واحدهای مسکونی روستایی بدون سند تک برگ بیان کرد: در حال حاضر ۳ میلیون و ۴۵۰ هزار واحد مسکونی در روستاهای کشور دارای سند هستند و می‌توان گفت ۷۰ درصد واحدهای مسکونی روستایی سند دفترچه‌ای یا تک برگی دارند و تا پایان امسال ۱۰۰ هزار سند تک برگی هم برای واحدهای روستایی صادر می‌شود.
معاون عمران روستایی بنیاد مسکن و عضو هیات عامل این بنیاد درباره تشکیل شورای عالی توسعه روستایی زیر نظر نهاد ریاست جمهوری توضیح داد: تشکیل شورای عالی توسعه روستایی به معنای حذف فعالیت‌های بنیاد مسکن در بخش روستایی نیست و این شورا به دلیل توجه دولت و رئیس جمهوری به روستاییان تشکیل شده و قرار بر این است تا هر ۳ ماه یک بار با حضور رئیس جمهوری، این شورا برگزار شود و وظیفه سیاستگذاری و افزایش هماهنگی بین دستگاه‌ها را بر عهده دارد.
شاملو یادآور شد: هدف از تشکیل شورای عالی توسعه روستایی جلوگیری از بخشی‌نگری در توسعه روستایی و بنیاد مسکن هم یکی از اعضای این شورا محسوب می‌شود.
همچنین علیرضا زرگوش، عضو هیات مدیره شرکت ملی پست با بیان اینکه از این پس قرار است بخشی از خدمات مرتبط با مسکن روستایی که توسط بنیاد مسکن در بستر جی‌ نف ارائه شود، اظهار کرد: این یک پایگاه استاندارد مکان محور است که می‌تواند در ارائه خدمات الکترونیک به روستاییان بسیار موثر عمل کند.
وی با بیان اینکه این خدمات قرار بر این است که از طریق دفاتر ICT در روستاها ارائه شود، گفت: دفاتر ICT در تمام روستاها دایر است و از این پس روستاییان در محل سکونت خود و بدون مراجعه به ادارات بنیاد مسکن می‌توانند خدمات مورد نظر را دریافت کنند.
زرگوش تصریح کرد : با توجه به تردد متعدد و افزایش هزینه‌های جابه‌جایی روستاییان برای دریافت خدمات بنیاد مسکن، به نزدیکترین اداره در سایر مناطق روستایی و شهری، به دنبال ایجاد ارائه خدمات الکترونیکی به روستاییان بودیم و برای ارائه خدمات الکترونیکی با بنیاد مسکن تفاهم‌نامه‌ای را منعقد کردیم.
وی ادامه داد: با توجه به افزایش ظرفیت شرکت ملی پست در اکثر نقاط کشور و همچنین افزایش تعداد دفاتر ICT در روستاها قرار بر این شد که خدمات روستاییان برای فعالیت‌های مسکنی و دریافت مجوزهای مرتبط با این فعالیت‌ها از بنیاد مسکن از طریق درگاه ارائه خدمات الکترونیک نیابتی بنیاد مسکن در بستر سامانه راهبر انجام و ارائه شود.
عضو هیات مدیره شرکت ملی پست تاکید کرد: تمام این خدمات در دفاتر ICT شرکت پست در روستاها ارائه می‌شود و دیگر نیازی به مراجعه متعدد روستاییان به ادارات بنیاد مسکن نیست.
همچنین در این مراسم محمدرضا شاملو، معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به درخواست مردم برای دریافت تسهیلات ساخت مسکن اظهار داشت: سالانه بیش از ۲۰۰ هزار متقاضی برای وام مسکن روستایی و همچنین متقاضیان زیادی برای صدور اسناد مالکیت روستایی به ادارات بنیاد مسکن مراجعه می‌کنند و سالانه چیزی حدود ۱۲۰ هزار سند مسکن روستایی صادر می‌شود که برای جلوگیری از این مراجعات با توجه به افزایش هزینه‌های جابه‌جایی و بُعد مسافت، از این پس خدمات گفته شده در همان روستا و از طریق دفاتر پستی ارائه می‌شود.
وی ادامه داد: سالانه حدود یک میلیون متقاضی دریافت انواع خدمات از بنیاد مسکن وجود دارد که به معنای انجام حداقل ۲ میلیون سفر است. برای کاهش این میزان جابه‌جایی با توجه به خطرات ناشی از تصادفات جاده‌ای با شرکت ملی پست توافق کردیم که این خدمات به صورت الکترونیکی در همان روستا ارائه شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن