اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

یادی از استارت آپ های از دست رفته در ۲۰۲۰

 حتی در یک سال عادی و غیرجهنمی، راه انداختن موفق یک  استارت آپ دشوار است، چه برسد به سال جهنمی ۲۰۲۰ که همه گیری کرونا در این سال،  کارد را به استخوان کسب وکارها رساند.
 برابر با هر یک استارت اپ که در سال ۲۰۲۰، شاهد افزایش درآمد بوده، چندین استارت اپ از گردونه کار خارج شده است. تک کرانچ، فهرستی از استارت اپ هایی تهیه کرده که در سال ۲۰۲۰، سال همه گیری کرونا از بین رفته اند. شرکت های بزرگتر بعضی از این استارت آپ ها را پیش از تعطیل شدن خریدند و بعضی دیگر به کار خود پایان دادند. با این حال، از آنجایی که این کسب وکارها به عنوان یک استارت آپ زندگی خود را آغاز کردند، خواندن داستان آن ها خالی از لطف نیست.
آتریوم(۲۰۱۷-۲۰۲۰)
مجموع سرمایه جذب شده: ۷۵ میلیون دلار
آتریوم یک استارت آپ حقوقی است که در ماه مارس سال جاری میلادی، به کار خود پایان داد. این استارت آپ در یافتن راه حلی کارآمد برای جایگزینی با روندهای طاقت فرسا در شرکت های حقوقی ناکام ماند و حتی بخشی از ۷۵.۵ میلیون دلار سرمایه جذب شده را به سرمایه گذاران بازگرداند. تعطیلی آتریوم درست چندماه پس از این بود که این استارت آپ برای توسعه نرم افزارهای کاربردی برای مشترکان و پایان دادن به کار وکلای داخلی تغییر مسیر داده بود. شکست آتریوم نشان داد که غلبه بر ساختارهای سنتی و پیچیده تا چه اندازه دشوار است. این استارت آپ سه سال بیشتر عمر نکرد. آتریوم با هدف ساخت نرم افزار برای استارت آپ ها برای جمع آوری سرمایه، استخدام، انجام معاملات و همکاری با گروه های حقوقی آن ها شکل گرفته بود.
اسنشال(۲۰۱۷-۲۰۲۰)
مجموع سرمایه جذب شده: ۳۳۰ میلیون دلار
نام بزرگ، برنامه بزرگ و سرمایه زیاد از ویژگی هایش اسنشال، استارت آپی است که سازنده اندروید، اندی رابین آن را بنیان گذاشت. اسنشال، محصولات سخت افزاری تولید می کرد و به بازاری اشباع شده و بالغ پا گذاشت. موسسان این استارت آپ در آغاز اعلام کردند برای تبدیل شدن به یکی از بازیگران اصلی در تولید موبایل و ارتباطات هوشمند برنامه ریزی کرده اند. اما در نهایت، پس از سه سال به کار خود پایان دادند. هرچند این شرکت یک گوشی موبایل ارزشمند به بازار عرضه کرد اما به حوزه خانه های هوشمند وارد نشد. زمانبندی بد، چالش های بازاریابی و طرح اتهام هایی درباره سواستفاده جنسی مدیران این شرکت از عواملی بود که به برنامه های بزرگ اسنشال پایان داد.
هاب هاوس (۲۰۱۶-۲۰۲۰)
مجموع سرمایه جذب شده: ۱۱.۴ میلیون دلار
هاب هاوس، پتلفرم اقامت طولانی مدت در سال ۲۰۱۶ و توسط شروتی مرچنت ایجاد شد. این استارت آپ برای فعالیت حرفه ای در شهرها هدفگذاری کرده بود. در نخستین دور جذب سرمایه، هاب هاوس، تنها ۱۱ میلیون دلار از منابع صندوق های سرمایه گذاری جسورانه جذب کرد. در مرحله دوم جذب سرمایه، مرچنت اعلام کرد شرکت در آستانه تعطیلی است و پس از شکست عرضه اولیه سهام wework، علائق سرمایه گذاران به سرمایه گذاری کاهش یافته است. پس از این، هم گیری کرونا با محدود کردن بازار اجاره، همه برنامه های هاب هاوس در بازار اقامتگاه را نقش بر آب کرد. این شرکت در ماه سپتامبر تصمیم گرفت به کار خود پایان دهد که این تصمیم اعتراض صاحبان خانه، اعضا و فروشندگان را در پی داشت.
هیپ مانک(۲۰۱۰-۲۰۲۰)
مجموع سرمایه جذب شده: ۵۵ میلیون دلار
هیپ مانک، نخستین پتلفرم تراکمی سفر است. این شرکت همه اطلاعات از پروازها، هتل ها، اجاره خودرو در مقاصد مختلف را برای مشتریان جمع آوری می کند تا امکان مقایسه قیمت برای مسافران فراهم شود. شرکت کانکر، این پتلفرم را خرید اما اکنون، پس از چهارسال، این استارت آپ تعطیل شده است. نکته قابل توجه اینکه تعطیلی این استارت آپ گردشگری، لزوما به دلیل همه گیری کرونا نبود. شرایط برای این استارت آپ از ۲۳ ژانویه سخت شد، یعنی چندماه پیش از آغاز قرنطینه در ایالات متحده آمریکا.
ایف اونلی (۲۰۱۲-۲۰۲۰)
مجموع سرمایه جذب شده: ۵۱.۴ میلیون دلار
کار ایف اونلی، بازارسازی برای رویدادهای خاص مثل رویدادهای ورزشی بود، کسب وکارهایی که با همه گیری کرونا، تعطیل شدند. شرکت مسترکارت این استارت آپ را یک سال پیش خرید. این معامله، تا زمانی که ایف اونلی اعلام کرد در آستانه تعطیلی است، علنی نشده بود. مسترکارت اعلام کرد گروه ایف اونلی و فناوری این شرکت هنوز بخشی از مجموعه است.
آوت لاین(۲۰۱۶-۲۰۲۰)
مجموع سرمایه جذب شده: ۱۰.۲ میلیون دلار
باوجود سالی پربار برای پتلفرم های رسانه ای، آوت لاین که مدعی بود نسل بعدی نیوریورکر است، تعطیل شد. این استارت اپ توسط جاش توپولسکی ایجاد شد و بر ساخت نخستین برند رسانه های دیجیتال تمرکز کرده بود. آوت لاین پیش از این، کادر تحریریه را کاهش داد و بر انتشار مطالب آزاد تمرکز کرده بود.
پریسکوپ(۲۰۱۵-۲۰۲۰)
پریسکوپ، اپلیکیشن پخش ویدئو برای سیستم عامل های اندروید و آی او اس است. توئیتر این استارت آپ را خرید پیش از اینکه حتی محصولی عرضه کند. این استارت اپ باید خدمات ویدئویی زنده در توئیتر را توسعه می داد. پریسکوپ، هرچند به طور رسمی در مارس آینده تعطیل می شود، اما بخشی از فناوری آن در توئیتر باقی می ماند. این استارت آپ، از موارد نادری است که تعطیلی آن به دلیل همه گیری کرونا به تعویق افتاده است. موسسان اعلام کردند اگر اولویت های تعیین شده برای سال ۲۰۲۰ نبود، تصمیم به پایان کار استارت اپ را زودتر اعلام می کردند.
کویبی(۲۰۱۸-۲۰۲۰)
مجموع سرمایه جذب شده: ۱.۷۵ میلیارد دلار
بیش از هر استارت آپ فنی دیگری، وجود کویبی شبیه به هذیان بعد از تب بود. این استارت اپ ۱.۷۵ میلیارد دلار سرمایه جذب کرد اما خروجی آن چه بود؟ یک مستند طبیعت به اسم ملکه های وحشی که درباره حیوانات ماده ساخته شد، یک برنامه اچ جی تی وی به اسم تلنگر قتل و البته شکل پاستا که درباره پاستا ساخته شد. گزارش های اولیه از وضعیت شرکت به نظر شتاب زده و خام بود. شاید به این دلیل که هیچ کس فکر نمی کرد چنین سرمایه ای، به این زودی از بین برود. اما اواخر اکتبر کار تمام شده بود. موسسان این استارت اپ در نامه ای اعلام کردند تنها چیزی که اکنون باقی مانده عذرخواهی آن ها به خاطر ناامید کردن دیگران است. گاهی استارت آپ ها به خاطر زمانبندی نامناسب شکست می خورند. بعضی استارت آپ ها هم بدشانسی می آورند. برای کویبی، اینکه چه عاملی به شکست این استارت آپ رقم زد، در یک کلمه خلاصه می شود: همه چیز.
روبیکا(۲۰۱۶-۲۰۲۰)
مجموع سرمایه جذب شده: ۱۵ میلیون
روبیکا استارت آپی که در حوزه امنیت دیجیتال کار می کرد، در سال ۲۰۲۰ به کار خود پایان داد. این استارت اپ در سایت خود اعلام کرده به دلیل عدم جذب سرمایه کافی مجبور به پایان دادن به فعالیت خود شده است. به گفته موسس این شرکت، فرانسس دوینگ، مشتریان در دوره همه گیری کرونا هزینه های خود را کاهش دادند و تلاش های روبیکا برای راضی کردن شرکت های بزرگ به سرمایه گذاری هم به نتیجه نرسیده است.
اسکیل فکتور (۲۰۱۴-۲۰۲۰)
مجموع سرمایه جذب شده: ۱۰۴ میلیون دلار
اسکیل فکتور، استارت آپ ابزارهای هوش مصنوعی برای حسابداری کسب وکارهای کوچک است. همه گیری کرونا درآمد این شرکت را به نصف کاهش داد و کار را به جایی رساند که اسکیل فاکتور پایان کار خود را اعلام کند. کارکنان این استارت آپ به رسانه ها گفته بودند اسکیل فاکتور برای انجام کارهای خود از حسابداران واقعی استفاده می کند که این منجر به نتایج پر از خطا برای مشتریان اسکیل فکتور شده است.
استاراسکای روبوتیکس(۲۰۱۵-۲۰۲۰)
مجموع سرمایه جذب شده: ۲۰ میلیون دلار
موسس و مدیر استاراسکای روبوتیکس گفت:« در سال ۲۰۱۹ ما نخستین کامیون بدون سرنشین را راهی بزرگراه ها کردیم و در سال ۲۰۲۰، ما تعطیل می شویم». بعد از پنج سال تلاش و جذب ۲۰ میلیون دلار سرمایه، این شرکت حمل ونقل باید کرکره را پایین بکشد. این استارت آپ به دلیل کاهش تقاضا یا انگیزه نبود که تعطیل شد. آینده کامیون های خودران هم چنان روشن است. با این وجود این شرکت به کار خود ادامه نمی دهد. موسسه شرکت، زمان بندی نامناسب را عامل اصلی در شکست این استارت آپ می داند.
 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن