اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

کوتاهی دوره بحران کرونا در اولویت است

عباس آرگون

کسب وکارهای ایرانی در حالی با همه گیری کرونا در سال جاری دچار مشکل شده اند که باید، برای تحقق شعار جهش تولید تلاش کنند. بحران های ناشی از همه گیری این بیماری در حوزه تجارت و تولید باعث شده بنگاه های اقتصادی بیشتر دست یاری دولت را طلب کنند اما دولت هم به دلایلی خاص با محدودیت هایی در این باره رو به روست و همین امکان حمایت همه جانبه از بنگاه های اقتصادی را هم دچار چالش می کند.
تنگنای مالی ظرفیت های دولت برای همکاری و یاری رسانی به کسب وکارها را دچار مشکل کرده است. افت قیمت نفت همچنان ادامه دارد درحالیکه کاهش صادرات نفت ایران هم به دلیل تحریم ها به دولت تحمیل شده است. دیگر منبع درآمد دولت مالیات است که به طور حتم، با توجه به وضعیت بنگاه های اقتصادی در سال جاری محقق نمی شود.
باتوجه به محدودیت منابع درآمد دولت، امکان حمایت بیشتر آن از کسب وکارها هم محدود است. سوی دیگر ماجرا، مصارف و هزینه های دولت است بخشی در بودجه پیش بینی شده و بعضی دیگر پیش بینی نشده است. از جمله مصارف پیش بینی نشده رشد هزینه های درمان و بیمه ها و کمک های معیشتی بیشتر به دهک های پایین جامعه است. با این حال انتظار می رود دولت با تسهیل مقررات حوزه کسب وکار که البته یک ضرورت در شرایط عادی هم بوده، به کمک بنگاه ها آمده و برای دریافت مالیات و اقساط تسهیلات در نظام مالیاتی و بانکی به فعالان اقتصادی مهلت دهد.
مهم ترین کمک و حمایت از بنگاه ها با توجه به همه شرایط این است که با عزم و اراده همگانی این بحران در کوتاه ترین زمان ممکن تمام شود. هرچه کوتاه تر شدن زمان بحران علاوه بر پیامدهای اقتصادی اش، از منظر حفظ سلامت روحی و روانی جامعه هم ضروری است و باید برای کاهش آثار زیان بار آن تلاش کرد.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن