اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

کسب وکارتان را برای پساکرونا آماده کنید

توماس ریتر، کارستن لاند پدرسن، هاروارد بیزنس ریویو

 در کنار همه گیری بیماری و بحران سلامت و بحران های بشردوستانه، مدیران در سراسر جهان با چالش های دیگری هم دست و پنجه نرم می کنند. افت شدید تقاضای مشتریان، اصلاحات اساسی در مقررات، گسست ها در زنجیره تامین، بیکاری، رکود اقتصادی و افزایش سطح ابهام.
در بخش سلامت و بهداشت به بهبودی و طی دوره نقاهت نیاز داریم، و در کسب وکارها هم همینطور است. باید دنبال راه هایی برای بهتر شدن اوضاع بود. پاسخ های موقت و راهکارهای کوتاه مدت عملی نیست. سازمان ها از همین امروز باید باید دوران پسابیماری فکری کرده و استراتژی بچینند.
هنری مینتزبزرگ، تئوری پرداز مدیریت پنج استراتژی را در این زمینه تعریف کرده است. برنامه، صف آرایی، الگو، موقعیت و چشم انداز. ما با توجه به این پنج استراتژی این موارد را پیشنهاد می کنیم: موقعیت، برنامه، چشم انداز، پروژه و آمادگی. آنچه در ادامه می خوانید به شما کمک می کند تا برای روزهای پس از بحران، جدی تر فکر کنید.
۱.در دوره همه گیری بیماری و پس از آن در چه موقعیتی قرار دارید؟
برای انتخاب هوشمندانه استراتژی شما باید موقعیت محیطی سازمان خود را به خوبی درک کنید. چه کسانی در بازار کار شما فعالیت می کنند؟ چه مقرراتی در اکوسیستم کسب و کار شما در جریان است و چه کسی رقیب اصلی شماست؟ شما به سمت چه هدفی حرکت می کنید؟ می توانید امروز کرکره کسب وکارتان را پایین بکشید و در پسابحران بدون هیچ تغییری به کسب وکار خود باز گردید؟ می توانید آنچه از دست داده اید را دوباره به دست آوردید؟ ممکن است ورشکست شوید؟ می توانید درآینده  به عنوان رهبر بازار که در دوره بحران خودش را تقویت کرده، ظاهر شوید؟
۲.برنامه شما برای روزهای پسابحران چیست؟
برنامه یعنی مجموعه ای از عملیات ها برای رسیدن به موقعیتی  که شما در نظر دارید. این برنامه تعیین می کند که امروز برای رسیدن به موقعیتی که آن را آرزو دارید، باید چه کاری انجام دهید. در شرایط کنونی باید این سوال را بپرسید که در این روزهای بحران زده باید در کسب وکارتان چه کنید تا در پایان بحران به چیزی که می خواهید برسید. فقدان برنامه یعنی نابه سامانی و گیج تر شدن.  هر تغیری در کسب کار را با نگاه طولانی مدت دنبال کنید.
۳.فرهنگ و هویت شما چطور تغییر می کند؟
چشم انداز یا جهان بینی به معنای دریچه ای است که شما از آن سازمان خود و محیط اطرافتان را می بینید. یکی از پیامدهای بحران همه گیری کرونا، تغییر هویت و فرهنگ سازمانی است. یک بحران می تواند مردم را دور هم جمع کند و روحیه استقامت جمعی را تقویت کند. اما این تنها اثر بحران نیست. بحران ها گاهی می توانند مردم را از هم جدا کنند و  اعتماد به یکدیگر را از بین ببرند. متناسب با هر یک از این آثار، چشم انداز و جهان بینی شما هم تغییر می کند. چطور با تغییرات فرهنگی ناشی از بحران رو به رو می شوید؟ این بحران کارکنان شما را کنار هم جمع کرده یا آن ها را از هم جدا کرده است؟ کارکنان شما پس از این بحران چطور به سازمان شما نگاه می کنند؟ پاسخ های شما به این سوالات به یافتن راه هایی برای کارهایی که باید امروز و در پسابحران انجام دهید، کمک می کند.
۴.چه پروژه های جدیدی را باید کلید زد؟
پاسخ های شما به سوالات بالا مشخص می کند که برای مقابله با مشکلات مربوط به همه گیری بیماری کرونا باید چه کنید. خیلی هم خوب است اما یک چالش تازه دارید و آن هم چالش اولویت بندی و هماهنگی است. پروژه های جدیدی را شروع می کنید اما بدانید که همه منابع شما برای به سرانجام رسیدن این پروژه متاثر از بحران است. با ابتکار در اولویت بندی و هماهنگی می توانید از منابع به خوبی استفاده کنید.

۵. برای مدیریت برنامه ها و پروژه هایتان آماده اید؟

آیا برای اجرای پروژه ها آمادگی اید؟ به خصوص در این روزهای دورکاری کارکنان؟ در سطح فردی، گروهی و سازمانی و ملی، تفاوت های زیادی وجود دارد. منابع  هر سازمانی که در سرعت و کیفیت فرایندهای تصمیم گیری اثر دارد، متفاوت است و همین بر موفقیت و عدم موفقیت ها اثرگذار است.
این پنج سوال می تواند به شما در ترسیم عملیات های امروز و فردا کمک کنید. یادتان نرود که مصرف کننده ها واکنش های امروز شما در بحران را فراموش نمی کنند. افزایش قیمت در زمان کمبود، تاثیر بدی در روابط شما و مشتریان دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن