اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

کرونا، شاخص جهانی صنعت را ۱۲ واحد کاهش داد

بررسی شاخص مدیران خرید ترکیبی جهان در آوریل ۲۰۲۰ نشان از عدم اطمینان و اختلال به وجود آمده در اقتصاد در پی شیوع بیماری کووید-۱۹ دارد که تاثیر قابل توجهی بر کسب‌وکارها، اشتغال و جریان تجارت بین‌المللی داشته است.

این گزارش که بر اساس داده‌های جی‌پی‌مورگان به صورت ماهانه و بر اساس پاسخ‌های دریافتی از ۲۷ هزار مدیر بنگاه‌های فعال در حوزه صنعت و خدمات در ۴۰ کشور جهان به دست آمده نشان می‌دهد شاخص مدیران خرید در آوریل ۲۰۲۰ میلادی، ۲۶.۵ بوده که پایین‌ترین رقم برای شاخص مدیران خرید ترکیبی در سال‌های اخیر، حتی کمتر از رقم مشابه در بحران مالی سال ۲۰۰۸  برابر با عدد ۳۶.۸ بوده است.

گفتنی است سهم مجموع این بنگاه‌ها از تولید ناخالص داخلی جهان حدود ۸۹ درصد است.

داده‌های ارائه شده گویای آن است که شاخص کل(تولید) در مارس ۲۰۲۰ برابر ۳۹.۲ بوده که در ماه آوریل به ۲۶.۵ کاهش پیدا کرده است. شاخص صنعت ساخت نیز در آوریل با ۱۲.۳ واحد کاهش به ۳۹.۸ و شاخص خدمات با ۱۲.۸ واحد کاهش به ۲۴ کاهش پیدا کرده است. در همین حال سیر ماهانه شاخص مدیران خرید ترکیبی جهان نیز نشان می‌دهد که این شاخص با ۲۴.۹ واحد کاهش از ۵۱.۴ واحد در نوامبر ۲۰۱۹ به ۲۶.۵ واحد در آوریل ۲۰۲۰ رسیده است. این شاخص در ۳ ماهه نخست ۲۰۲۰ به ترتیب ۵۲.۲، ۴۶.۱ و ۳۹.۲ واحد بوده است.

شامخ اقتصاد ایران
از سوی دیگر گزارش مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران از شاخص مدیران خرید(هفتمین دوره انتشار) حکایت از سقوط سنگین این شاخص در فروردین ۹۹ دارد به‌طوریکه شامخ کل اقتصاد از ۳۱.۳۹ واحد در پایان سال ۹۸ به ۲۸.۶۸ واحد در فروردین ۹۹ رسیده و شامخ بخش صنعت نیز از ۴۲.۴۸ واحد در اسفند به  عدد ۲۸.۰۶ در فروردین امسال افت کرده است. بررسی زیر شاخص‌های شامخ کل اقتصاد در فروردین ۹۹ بیانگر آن است که در این ماه زیرشاخص «میزان فروش کالا یا خدمات» به ۱۷.۱۷ واحد رسیده که کمترین میزان در طول ۷ دوره مورد بررسی بوده و در ادامه نیز زیرشاخص‌های «میزان سفارشات جدید مشتریان» و «میزان فعالیت‌های کسب‌وکار» هم در پایین‌ترین مقدار قرار گرفته‌اند.

در بخش صنعت هم زیرشاخص‌های «میزان فروش محصولات» با ۱۸.۳ واحد، «مقدار تولید محصولات» با ۲۰.۴ واحد و «میزان سفارشات جدید مشتریان» با ۲۲.۰۳ واحد کمترین مقدار را در مقایسه با دیگر زیرشاخص‌های این بخش داشته‌اند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد کرونا اصلی‌ترین عامل سقوط شاخص برآورد می‌شود اما فعالان اقتصادی نسبت به بهبود وضعیت در دوران پساکرونا امیدوار هستند چراکه زیرشاخص «انتظارات در ارتباط با میزان فعالیت اقتصادی در ماه آینده» با ۵۶.۴۲ واحد در وضعیت مساعدی قرار گرفته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن