اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

کره جنوبی طلب ایران را می دهد؟

سیدحسین سلیمی

پول های بلوکه شده ایران در کره جنوبی به چالش دو کشور در روابط مالی کنونی تبدیل شده است. چند مشکل دست به دست هم داده تا نزدیک به هفت میلیارد دلار از پول ایران در کره جنوبی بلوکه شود. مهم ترین مسئله، عدم تصویب لوایح مربوط به اف ای تی اف در ایران و قرار گرفتن ایران در فهرست سیاه در کنار کره شمالی است. براساس قوانین اف ای تی اف، بانک ها باید مبادلات مالی با شرکت ها و بانک های کشوری  که نام آن در فهرست سیاه قرار گرفته را متوقف کنند.
علاوه بر این، فشارهای تحریمی آمریکا بر کره جنوبی، به عنوان یکی از متحدان اقتصادی این کشور از دلایل بلوکه شدن پول ایران در این کشور است. کره جنوبی،  علاوه بر رعایت مقررات بین المللی از ترس جریمه های میلیارد دلاری ایالات متحده آمریکا در تعاملات مالی با ایران احتیاط می کند.
سطح روابط اقتصادی آمریکا و کره جنوبی بالاست و قابل مقایسه با کشورهای دیگر نیست. بیشتر شرکت های بزرگ در کره جنوبی متعلق به آمریکاست. البته ایران هم در طی سال ها شریک تجاری خوبی برای کره جنوبی بوده است. صادرات قابل توجه انواع کالای کره ای به ایران با اعمال تحریم ها متوقف شده است و کره جنوبی از این منظر آسیب دیده است با این حال، هر کشوری در روابط اقتصادی به اولویت ها توجه می کند.
باتوجه به فشار ناشی از محدودیت منابع ارزی، بانک مرکزی نهایت تلاش خود را برای آزادی ارزهای بلوکه شده ایران انجام داده است. کمبود ارز در یک سال گذشته تامین بسیاری از کالاها در کشور را دچار مشکل کرده و به طور حتم، گروه مستقر در بانک مرکزی به دنبال وصول وجوهات ایران است. این امید وجود دارد که در ادامه، با توجه به فرصت تازه برای بررسی لوایح مربوط به اف ای تی اف، دسترسی به منابع ارزی ایران تسهیل شود. متاسفانه اف ای تی اف یک بحث اقتصادی است که در ایران سیاسی شده است. 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن